balla d. károly webnaplója nagy archívummal és nem túl szapora frissítésekkel | seo 2020: infra ClO2

>BDK FŐBLOG | | >Kicsoda Balla D. Károly? | | >Balla D. Károly ÉLETRAJZ | | >BDK KÖNYVEI | | >Egy piréz Kárpátalján | | >Balládium | | >Berniczky Éva | | TOVÁBBI FONTOS OLDALAIM > >
  

Balla D. Károly blogfő

  

Balla D. Károj: ÚJ BLOG elipszilon nélkül

  

Balla D. Károj első ly nélkül

  

BDK Balládium Blog

 

Balla D. Károly honlapjai

 

Mit kell tudni Kárpátaljáról?

 

Kik a pirézek, hol élnek? műhely

 

Kárpáty VIP PR cikkek

 

Első Google-helyre kerülés

 

weblap.org/google-helyezes-javitas/ X

 

Lapok színei a francia kártyában

 

PR-cikk beküldés: Seo tanácsadás

 

Linképítő Google-Seo

Google weblap optimalizálás, honlap seo

 

Optimalizált honlapok, SEO BP

 

Honlap seo optimalizálás


bdk blog archívum | BALLA D. KÁROLY WEBNAPLÓJA | + pr cikkek

Megjátszott értelem

2009. július 01. - BDK

Nem szoktam frissen írt verseimet a blogban azonnal közzétenni (inkább csak azután, ha valahol már megjelentek), de ma szakítok ezzel a gyakorlattal. Talán mert rosszul aludtam, mert reggeltől erősen fáj üresnek érzett fejem, vagy csak azért, mert ez most nagyon kikívánkozott belőlem:
 

MEGJÁTSZOTT ÉRTELEM

Arányait ha mindig meghagyod,
fel nem borul a játszott értelem,
de nyomban gyönge térdeire rogy,
ha többre tör és vágya féktelen,

ha távlatai túlontúl nagyok,
és visszahajlik már a széleken.
Nem épül így a fokra minden fok
és nem hasíthat metsző éle sem,

a völgy fölött a csúcsa nem ragyog:
a mélybe tér meg olcsón, csendesen,
és elfelejti, volt-e ősi ok
gőgösnek lenni torz magaslesen.

Arányait ha rendre meghagyod,
jámbor lehet, akár a végtelen;
ám ön-türelmed folyton s egyre fogy
– és ostobává tesz a félelem.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://bdk.blog.hu/api/trackback/id/tr101220555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Zoidberg 2009.07.01. 19:53:28

Talált sűllyedt.. Csak nem végigolvastad a Vona-interjú kommentjeit?..

Remek vers, köszönjük!

BDK · http://ungparty.net/ 2009.07.02. 20:02:23

mostanáig gondolkodtam, mit válaszoljak erre a kommentre... a Vona-interjút sokáig VONAkodtam elolvasni, eztán csak megtettem, de a hozzászólásokra sajnáltam a szememet. a verset újra olvasva sejtem, sejteni vélem, hogy te mire és hogy és miért asszociáltál, de a vers érzelmi-gondolati-hangulati forrásvidéke, biztosíthatlak, egészen más volt. utálnék saját verset magyarázni, de annyit azért hadd írja le, hogy ez egy önmegszólító vers... de persze az olvasó arra gondol, amire akar, végül is az egy vers gazdag asszociációs terét mutatja, ha akár aktuális politikai áthallásokat lehet benne felfedezni. de beleerőltetni kár lenne.

Dr. Zoidberg 2009.07.03. 06:27:19

mivel sikerüt belekényszerítselek egy kis versmagyarázatba, már megérte a dolog.. :P, de valószínűleg nekem az tett be, hogy pont 500 komment elolvasása után próbáltam kellemesebb vidékekre evezni lírád segítségével, de szükségszerűen az összeesküvés-elméletekre asszociáltam és a kommentelőkre..

mindenesetre jól summázta élményeimet a vers.
mindenesetre az jó, ha egy vers sok mindennek teret ad, és ezekszerint ez történt, valamibe beletrafáltál! legalábbis nálam, de azért elolvasám még párszor! ;)

Vadas Tibor · http://www.vadastibor.blogspot.com/ 2009.07.03. 16:11:19

Csak önmagamon keresztül, személyes jegyekkel fűszerezve tudok közeledni a vershez, de korántsem vagyok biztos abban, hogy megbocsátható-e ez a személyes hang, személyes jelleg.

Igen nagy affinitással álltam neki a vers olvasásához, mivel olyan témát választott, amellyel már igen régen eljegyeztem magam. Így, harmadosztályú verseim elé, ha nem engedek szerkesztőm szakmai érveket felvonultató rábeszélésének (ma már nem engednék) az a cím került volna, hogy Vita az értelemmel.
Ezek az előzmények jelentették számomra, hogy nem csak olvasni tudtam a verset és megcsodálni a gondos csiszolását, hanem valódi találkozásra adott alkalmat számomra, méghozzá egy hármas találkozóra. Az első versszakban Anyám rég nem hallott hangját idézi vissza a szerző, aki bár más szavakat használt, de tartalmilag hasonló módon próbálta megfékezni kérdéseim zuhatagát az életről és a körülöttünk lévő világról:

„Arányait ha mindig meghagyod,
fel nem borul a játszott értelem,
de nyomban gyönge térdeire rogy,
ha többre tör és vágya féktelen,”

Hogy milyen ösztönös női megérzések voltak Anyám intésében, amelyben az értelem általam „hirdetett” fenn és mindenhatóságát kérdőjelezte meg, azt ma már nem kérdezhetem meg tőle. Azonban mégis jól esett úgy dekódolnom a vers első szakaszát, hogy újravetíthettem közben saját filmemet, az intést, ahol én a megélt személyes vonatkozásaimon keresztül nézhetem a képeket.
Következő találkozásom a verssel a hetedik sornál kezdődött és a tizenkettedik sornál fejeződött be. Ami a gondolkodásomban régóta kérdőjeles, mint egy harminc-negyven éve feltett és azóta is megválaszolatlanul maradt kérdés, az ezekben a sorokban kijelentő módban hangzik el:

„és elfelejti, volt-e ősi ok
gőgösnek lenni torz magaslesen.”

Reménykedem mégis, hogy az „és elfelejti” után, ott van láthatatlanul egy kicsi, ki nem rakott kérdőjel.
A harmadik találkozásom a verssel a legfurcsább, a záró szakaszban. Mivel nem jött létre. Nem tudhattam meg, mitől fél, vagy mitől félt minket a szerző. Azt sem tudom, hogy helyesen érzékelem-e, hogy már nem egyszerűen az arányok elhagyásáról, illetve megtartásáról beszél.

BDK · http://ungparty.net/ 2009.07.03. 16:34:53

Kedves Tibor, köszönöm, hogy megosztottad mindezt velem. A személyes hang nemcsak hogy bocsánatos, hanem egyenesen el is várható egy költőtárstól.

Úgy érzem, végig együtt voltál a verssel, és egyáltalán nem baj, ha a végére elszakadtál tőle. Voltaképp kedvem szerint való, ha inkább sejtéseid keletkeztek a záradéknál, semmint bizonyosságaid.
Én persze tudnék valamiféle profán prózai magyarázatot adni arra nézvést, mi is képezi ott a félelem tárgyát, de ezt illik elhallgatnom, mert a "megfejtéssel" lerántanám vele a verset magam mellé a porba, és én jobb szeretném, ha ott fenn lebegne a maga lírai közegében. Persze csak ha elég jó hozzá. Ha nem az, akkor közreműködésem nélkül is aláhull.

Köszönöm még egyszer.
Számítástechnia. Megbízható használt notebook felújítása: webáruházból használt laptop vásárlás garanciával - Első kulcsszó: szerviz budapest.
süti beállítások módosítása