balla d. károly webnaplója nagy archívummal és nem túl szapora frissítésekkel | seo 2020: infra ClO2

>BDK FŐBLOG | | >Kicsoda Balla D. Károly? | | >Balla D. Károly ÉLETRAJZ | | >BDK KÖNYVEI | | >Egy piréz Kárpátalján | | >Balládium | | >Berniczky Éva | | TOVÁBBI FONTOS OLDALAIM > >
  

Balla D. Károly blogfő

  

Balla D. Károj: ÚJ BLOG elipszilon nélkül

  

Balla D. Károj első ly nélkül

  

BDK Balládium Blog

 

Balla D. Károly honlapjai

 

Mit kell tudni Kárpátaljáról?

 

Kik a pirézek, hol élnek? műhely

 

Kárpáty VIP PR cikkek

 

Első Google-helyre kerülés

 

weblap.org/google-helyezes-javitas/ X

 

Lapok színei a francia kártyában

 

PR-cikk beküldés: Seo tanácsadás

 

Linképítő Google-Seo

Google weblap optimalizálás, honlap seo

 

Optimalizált honlapok, SEO BP

 

Honlap seo optimalizálás


bdk blog archívum | BALLA D. KÁROLY WEBNAPLÓJA | + pr cikkek

Poszt Rejtő-poszt

2007. július 25. - BDK
Történt, hogy tegnap írtam egy posztot arról: nekem nem tetszik Rejtő főműve, a Piszkos Fred, a kapitány - amelyet most frissében elolvastam. Tettem ezt azért, mert rádióban, tévében, sajtóban túl sok ajnározó szót hallottam-olvastam Rejtőről. Azt persze nagyon pontosan tudtam korábban is, hogy egy igen széles olvasóréteg bálványozott kedvence, s gondoltam, ez helyén is van: a tömegkultúra már csak ilyen. Amire viszont fel kellett kapnom a fejem: hogy egy műveiből készülő film (s talán egy színházi bemutató) okán úgy beszélnek róla, mintha sokkal-sokkal több lenne ponyvaírónál.


No, lássuk a medvét, gondoltam, ugorjunk neki a főművének. A véleményemet - röviden összefoglalva - le is írtam. Elvégre erre való a blog.

Megszoktam, hogy irodalmi témájú posztjaimat csak el-elvétve kommentálják az olvasóim (napi 150-200 fő látogatóról van szó, nagyrészt állandó törzsközönségemről), a szerintem figyelemre érdemes Intervillám-sorozat például gyakorlatilag visszhangtalan, így most sem számítottam élénk reagálásra.

Amikor azonban ma délelőtt a gépemhez ültem, nem hittem a szememnek: közel 100 kommentár és 200 körüli pillanatnyi online látogató. Ez lehetetlen. A statisztika aztán elárulta a dolog nyitját: a posztomat nemcsak a blog.hu főoldalára tették ki, hanem szerepel a link az index.hu címlapján is. Innen jöttek százával, ezrével a látogatók. Amikor e posztot írom, a statisztika szerint mai látogatóim száma a 6000 felé tart, a hozzászólások száma pedig bőven meghaladta a 300-at.

A dolog természetéből fakadóan ez utóbbiak döntő többsége engem pocskondiáz. Az engem illető szavak közül a legenyhébb a pöcs meg az idióta, de van persze buzi is, no és patkány meg nyomorék. Utóbbi különösen kedves. Van, aki simán azt kívánja, hogy dögöljek meg. A felháborodás okát - szerintem elég pontosan - a magát subotei-nek nevező hozzászóló így foglalta össze:
Rejtő valami okból a magyar közösségi tudat részévé vált, akár Pelikán elvtárs sanyarú története vagy (Uram bocsá' a blaszfémiáért!) a Biblia. Idegen emberek közös nevezője. Ezáltal bizonyos szakrális töltéssel bír, amit az értéktelennek minősítés jobban sért, mint a nyílt gyalázás.
De az is ő volt, aki (mellesleg hexameterben) arra figyelmeztet, számítanod kell a vulgáris kifejezésekre, ha "alászállsz pórnép léha körébe".

Akadtak azért érdemi észrevételek is, pro és kontra egyaránt. A Rejtőt nem szeretők mizernyi kisebbségbe kerültek az imádókkal szemben, de nem túl sokan voltak azok sem, akik értékelhető érveket állítottak szembe az enyémmel.

A több száz kommentre meg sem próbálok válaszolni, néhány dolgot azért összefoglalnék reagálás gyanánt.

Legelőször talán egy-két elvi kérdést próbálnék tisztába tenni, mert úgy láttam, sokan nem értették, mi is a bajom Rejtővel.

1. Nekem önmagában semmi kifogásom Rejtő ellen. Mint ahogy nincsen Karády Katalin ellen sem. Belátom, hogy tudtak valamit, amit "ott és akkor" senki más. Karády hiába volt tehetségtelen ripacs, ha arra alkalmas volt, hogy bálvány legyen belőle. Azóta is ledönthetetlen. Rejtő a maga módján zseniális pasas volt, irodalmi munkássága pedig tipikus esete annak, amikor valaki aprópénzre váltja a tehetségét. Továbbra is azt gondolom, hogy műveinek nem művészi értéke, hanem olvasói sikere van; ami nagy különbség.

2. Rejtővel minden rendben van addig, amíg a maga helyén kezeljük. A legnagyobb magyar ponyvaíró. Ez kijár neki. Ezért - és élete hányattatásaiért - kijár neki a megbecsülés, lehet utcája és szobra. Csak úgy ne tegyünk, mintha magasabb mércével mérhető irodalmi értéket hozott volna létre. Merthogy nem hozott. A Piszkos Fred, a kaptitányban - legalábbis szerintem - bizonyosan nem.

3. Ami zavar, az az, hogy "elit értelmiségi körökben" úgy beszélnek róla, mintha több lenne annál, ami. Az okait sejteni vélem, vélni sejtem, de nekem a tömegigény és a magaskultúra összehangolására tett kísérletek kicsit mindig gyanúsak. Tudom, hogy sokan kikérik maguknak ezt a megkülönböztetést, szerintem azonban a művészi érték nem népszavazás kérdése, a nívó lényegéből fakadóan "nem demokratikus". A közönségsiker, persze, igen-igen fontos mutató. Rejtő neve beviszi a nézőt a moziba és Rejtőből is lehet művészfilmet csinálni. Még ez is rendben van. Ami nincs rendben - szerintem -, hogy a divat, a trend, az értelmiségi fősodor most oda emeli Rejtőt, ahol nincsen helye.

És aztán pár gyakorlati dolog, magáról a blogról és a posztról.

1. Ez egy írói magánblog. Itt fejtem ki gondolataimat a világ dolgaival kapcsolatban, itt számolok be élményeimről (és kudarcaimról), néha életem folyásáról is. Úgy alakult, hogy 11. éve vezetek valamiféle nyilvános naplót. 5 éve napi rendszerességgel teszek közzé ezt-azt. Ez először is privát krónika, amelyet megosztok azokkal, akiket érdekel. Kialakult olvasótáborom van, 150-200 látogató naponta. Hozzám általában az talál el, aki eleve engem keres, s aki engem keres, tudhatja, hogy mire számíthat. Nagyjából összeszoktam az olvasóimmal, és 1-2 folyton kellemetlenkedő alakot leszámítva kölcsönösen megfelelünk egymásnak. Én magamat adom, ők erre "vevők", olvasnak, néha kommentelnek.

Ez a kellemes belterjesség most váratlanul felborult, a blog.hu-nak és az Index.hu-nak köszönhetően ezrével "tódultak ide" az olvasók, legtöbbjük sosem hallott rólam. Nem én, Rejtő neve vonzotta őket, és mélységesen felháborodtak azon, amit írtam; ennek hangot is adtak. Amihez természetesen nemcsak joguk van, hanem lehetőségek is, lévén, hogy a hozzászólási lehetőség nálam még regisztrációhoz sincs kötve; és nem is moderálok.  Így aztán dörögni kezdett "a nép szava". Hogy milyen nívón, tessék elolvasni.

Nem számítottam erre a címlapos szereplésre, eleinte kicsit meg is ijesztett, de utólag inkább örülök neki. Nem árt szembesülni néha ilyesmivel sem.

2. Amit Rejtőről és könyvéről írtam, műfaját illetően nem kritika (sokan annak nevezték), pláne nem könyvkritika. Ilyesmit sokkal körültekintőbben írok, véleményemet idézetekkel támasztom alá, igyekszem a művet elhelyezni az életműben stb. Ezek például könyvkritikáim: Istenhez hanyatló árnyékszéken vagy Valóságpróza és látszatvalóság. De még rövidebb blogos könyvértékelésnek sem mondanám, mert azt meg legalább ilyen módon igyekszem művelni: Farkas Péter végtelenje. Amit a Piszkos Fredről írtam, az mindössze egy vélemény, ráadásul különvélemény, mint erre a címben is felhívtam a figyelmet. Egy futó bejegyzés, nem sokkal több, mintha azt írtam volna, hogy sokak dicséretét hallva megkóstoltam a vaníliafagylaltot, de nem ízlett; miért is kell nekem ezt a fost nyalnom. Hogy ekkora indulatokat generált, az nyilván azért van, mert Rejtő afféle szent tehén, aki a "hívők" szemében érinthetetlen, aki rossz szóval illeti, az patkány, dögöljön meg.

3. Végül a humorról. Hogy van-e nekem, azt nem én vagyok hivatott eldönteni. De hogy mit tartok humorosnak és mit tartok a humorról, azt szívesen elmondom.

Az irodalmi humor nálam mondjuk Karinthynál kezdődik (noha kisebb írásaiban néha még ő is erőltetett. Bár szívesen mondok és hallgatok jó vicceket, de olvasni soha nem szoktam. Hallgatni és nézni nagyon szeretem a jó kabarét, de soha nem vetemedtem még kabaré olvasására. Egy olvasmány legyen más minőségű. Kevés a röhögtetés, olcsó szóviccekre nem vagyok vevő. Fülig Jimmy naplója: siralmasan, bosszantóan gyenge (nekem). Irodalomban humornál egyébként is jobban szeretem az iróniát, a groteszket, akár a szarkazmust. Joseph Heller humorát szeretem, Szathmári Sándor Kazohiniájának a szatíráját elsőtől az utolsó betűig élveztem. Tragikomikum? Oké, mondjuk Bulgakov. Abszurd? Legyen Inesco. Groteszk? Legyen Örkény.

De ne legyen Göre Gábor és ne legyen Piszkos Fred.

A bejegyzés trackback címe:

https://bdk.blog.hu/api/trackback/id/tr31125238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

klossz kapitány 2007.07.25. 19:33:35

"Amire viszont fel kellett kapnom a fejem: hogy egy műveiből készülő film (s talán egy színházi bemutató) okán úgy beszélnek róla, mintha sokkal-sokkal több lenne ponyvaírónál." - "Karády hiába volt tehetségtelen ripacs" - "...irodalmi munkássága pedig tipikus esete annak, amikor valaki aprópénzre váltja a tehetségét. Továbbra is azt gondolom, hogy műveinek nem művészi értéke, hanem olvasói sikere van" - "Csak nem úgy tenni, mintha magasabb mércével mérhető irodalmi értéket hozott volna létre. Merthogy nem hozott." - "Ami zavar, az az, hogy "elit értelmiségi körökben" úgy beszélnek róla, mintha több lenne annál, ami." - "az értelmiségi fősodor most oda emeli Rejtőt, ahol nincsen helye." - "Fülig Jimmy naplója: siralmasan, bosszantóan gyenge (nekem)."

te balla, ne tetézd!!! teljesen nullára akarod írni magad? szerintem lassan sikerül is.

ha valaki leírja, hogy miért kell ilyen "szart" olvasnia, az mellesleg vagy nem mellesleg hexameterben vagy nem abban, bizony számíthat a vulgáris kifejezésekre.

még abban is tévedsz, hogy rejtőből lehet bármilyen mozit csinálni. nem lehet.

egyébként meg úgy érzem, te a te háttereddel nem is nagyon értheted meg rejtőt, mert bármit ír, abban szervesen benne van a 20-30-as évekbeli budapest. egyáltalán, a nagyvárosi kávéházak. a kozmopolita világnézet. nekem rejtő példál egy menedék a bonyolulttá váló világgal szemben. nem, mintha a mai környezetemet nem szeretném, de azért az a kapitalizmus volt az igazi, a ma már ártatlannak tűnő változata. kedvesen lehetett még kifigurázni. amikor a néger törzs részvénytársaságot alapít, és az igazgatótanács tagjai a fényűzően, minden kényelemmel berendezett pocsolyában hűsölnek, például (ez most amolyan esszencia persze). eh, minek is magyarázom.

további kellemes szellemi onániát kívánok szeretett olvasóid körében. én biztos nem fogok hozzájuk tartozni.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.25. 19:38:29

akkor itt a fájdalmas búcsú ideje. egy élmény voltál.

neduddki 2007.07.25. 19:45:36

"Rejtővel minden rendben van addig, amíg a maga helyén kezeljük. A legnagyobb magyar ponyvaíró."
Eddig minden rendben, ez tény.
"Miért is kell nekem ilyen szart olvasnom"
Ez is Te vagy bdk, és itt szúrtad el! Simán leírhattad volna, hogy Neked nem tetszett, ez elfogadható, feleségem sem szereti, de nem mondja milyen szart olvasok, mert ezzel engem sértene, ami nem az ő stílusa.
Éppen ilyen Karády leripacsozása, akit mellesleg én sem szeretek, de internetes rádióműsoraimban rendszeresen játszom, mert másnak ez jelenti az örömet! Na jó azért mindent én sem játszok, pl. Jimmyt csak a Hendrixet vagyok hajlandó :-)
Mindenesetre a lényeg az, hogy ne sértsünk másokat!

derelyegrádi szellem 2007.07.25. 19:45:43

Nem barátom, azért kellett llyen indulatokat, mert a cikked volt szar, és nagy pofátlanság egy tehetséges írót egy tehetségtelenül megírt szar cikkben szarozni. Miközben egy (!) könyvet olvastál tőle életedben.

Ha szereted az iróniát, a szarkazmust miért nem alkalmazod ha már írónak tartod magad? Mert ez így csak egy olcsó szar szarozás. Hsonlóan az utánlövésedhez.

Most már biztos el fogok olvasni valamit tőled. Remélem nem úgy írsz könyvet, mint véleményt vagy kritikát, mert ez tényleg nem kritika. Azon aluli.

neduddki 2007.07.25. 19:50:04

Klossz mikor elolvastam példádat a néger törzsről, könnyek szöktek a szemembe a gyönyörtől :-)
Azt hiszem előszedem Rejtő könyveimet újra, nosztalgiázok egyet.
Bocsi bdk az off-ért

Dani 2007.07.25. 19:52:02

Hááát izééé...nem találok szavakat. Neked sikerült azt tetézned amire sokan azt gondolhatták, hogy már nem fog sikerüni.
Azt ,hogy fingod sincs Rejtő munkásságáról azt már az előző post-odban is simán levettük, de hogy ezt még meg is véded, hát...

Irásaid hangvétele nekem a 90-es évek elejét juttatja az eszembe mikor pár nem éppen világhires hazai rock meg metál zenész azt magyarázta, hogy a techno nem is zene és külömben is pár év alatt eltűnik az egész.

Nem akarom idehozni a politikát mert utálom minden oldalról, de mond nem vagy véletlenül rokona egy bizonyos Gy. miniszterelnöknek ? Ő is tudja, hogy nem ért ahhoz amit csinál és ez nagyon komoly büszkeséggel tölti el. Még egy kérdés. Honnan veszed azt, hogy Rejtő a ma valami trendi olvasmány lenne ?

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.25. 19:52:25

deregyegrádi kísértet járja be blogomat - reméltem, hogy ide már nem jössz át; belejöttem a búcsúzásba, tőled is szívesen vennék egy érzékenyt.

én ugyanis levontam a tanulságot és nem olvasok több Rejtőt, te viszont úgy kaptál az új vetődtél rá az új posztomra, mint aki nem tud ellenállni a gyönyörnek.

Gera 2007.07.25. 19:54:50

Kár erőltetni ezt a mocskolódás dolgot, messze nem az volt többségben a kommentek között.

Én nem érzem, hogy Rejtőt manapság jobban nyomatná bárki is, mint korábban, úgyhogy nem érzem indokoltnak a reakciódat sem.

Ami a Rejtő könyvek színvonalát illeti, teljesen igazad van abban, hogy a történet gyakran erőltetett és nem kerek, de szerintem ez lényegtelen, mert nem a történet humoros, hanem ahogy leírja. Éppen ezért képtelenség filmet csinálni belőle. Van könyve, amit már vagy 10-20x olvastam, szinte kívülről tudom az egészet, de mégis végignevetem. Egyébként szerintem nem a Piszkos Fred, a kapitány a legviccesebb könyve. Bár nagy rajongó vagyok, Fülig Jimmy naplója helyenként engem is idegesít :) Inkább a 14 karátos autót ajánlanám. Egyébként ha olyasmiket írtál volna, mint ebben a bejegyzésben és nem szaroztál volna, nekem nem is lett volna különösebb bajom. Viszont pofánköpni a rajongókat nem túl barátságos húzás :)

Magaskultúra vs tömegigények: nekem inkább az a gyanús, hogy az úgynevezett magaskultúra határát az a nagyon szűk kisebbség húzza meg, amely egyébként műveli ezt a dolgot :) Szerintem egy könyv célja valahol mégiscsak az, hogy elolvassák. Ha nem olvassa senki, csak a kollegák, akik rendszeresen megveregetik egymás vállát, hogy milyen jó írók is ők, akkor az szerintem nem teljesítmény. (Természetesen nem a tudományos könyvekre gondolok :)

Ami Rejtő helyét illeti: szerintem a legnagyobb magyar ponyvaíró nagyobb értéket hozott létre egy huszadrangú magas kultúrába sorolt írónál :)

Ha valami értéktelen, akkor akárki képes lenne előállítani. Én ezt a valakit Rejtő esetében nem látom.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.25. 19:59:54

Kedves Gera,
egy s másban hasonlóan vélekedünk.
Én most a magaskultúra határainak a kitágítására tett kísérletet épp a magakultúra művelőtől tapasztalom. (Pl. a készülő film okán, ha tudod, hogy miről van szó.) Ez csípi a csőrömet, ezért volt az egész; különben soha nem szántam volna rá magam, hogy 35 év után újra Rejtőt olvassak.

raz 2007.07.25. 20:08:59

Csak ezért ütnek BTK, mert piréz vagy. Amikor elolvastam a Menni Vagy Meghalni-t szerencse hogy még nem voltak blogok, mert ha én azt megírom, ezek szívrohamot kaptak volna. Aki nem olvasott még igazi kakát, annak ajánlom. De szerencsére vannak jó könyvei is.

raz 2007.07.25. 20:11:04

Amúgy Gonda Rudolf voltam.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.25. 20:15:51

Az viszont kár, hogy Rejtő idejében nem voltak blogok, nagy mestere lett volna a rövid, szellemes posztoknak. Csak a bloggal bajosabb lett volna a kávéházban fizetni.

Dupladiviz 2007.07.25. 20:19:02

Kedves Gera!

"Szerintem egy könyv célja valahol mégiscsak az, hogy elolvassák. Ha nem olvassa senki, csak a kollegák, akik rendszeresen megveregetik egymás vállát, hogy milyen jó írók is ők, akkor az szerintem nem teljesítmény."
Ez igaz. Szrintem... Egy irodalmi műnek (a drámát leszámítva) mindig két szerzője van: a (tulajdonképpeni) szerző és az olvasó. Mert ha az olvasóban nem jeleníti meg az adott képet, tartalmat, akkor (abban az adott interpretációban) nem is hordozza azt! (Na ez az, amiről órákat szoktam vitatkozni más irodalom pártiakkal.)

u.i.: Vannak további kivételek is. Esterházy esetében például három szerzőről lenne értelme beszélni: író, olvasó, tördelő.

derelyegrádi szellem 2007.07.25. 20:23:08

"deregyegrádi kísértet járja be blogomat - reméltem, hogy ide már nem jössz át; belejöttem a búcsúzásba, tőled is szívesen vennék egy érzékenyt."

Ez neked a szatíra vagy szarkazmus, netán az irónis? A "tőled is vennék egy érzékenyt" fordulat egy negédes butikosnés giccs szép öcsém. Nem, nem olvasok semmit tőled. Rövid az élet ehhez.

A derelyegrádi elírásából az is kiderül, hogy fingod sincs kinek az azonos című művéből származik a név. Pedig azok még Rejtőnél is híresebbek. De nyilván a Tizenkét szék, az Aranyborjú is egy szar. Persze csak szigorúan hozzád képest.

Segítek neked: Ilja Ilf és Jevgenyij Petrov a szerzők neve. Na ők hallottak valamit a szatíráról, szöges elleNtétben veled. Igaz ez nem zárja ki azt, hogy annak 100-200 olvasódnak te legyél interperszolnális létüknek a menifesztációja, a kerigma két pohár kannásbor, búzacsíratorta torta és társadalmi közmegegyezés között.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.25. 20:31:49

Az elírásért bocs, néha félreüt az ember, talán már hallottál ilyesmiről. Ilf és Petrov igazi irodalmat művelt; bár a nevezett műről soha nem hallottam. De nehogy már a 12 székkel egy napon emlegessük Rejtőt.

---------
Én visszavonulok. Lehet cincogni.

Hol van az a Wágner 2007.07.25. 20:32:44

Valljuk be őszintén, sznobizmusból olvastál Rejtőt, mert az értelmiség beszélt róla, meg jön a film, aztán (ugye) ilyesmiből egy magára valamit is adó művész nem maradhat ki. Hát puff.

Szerencsére ebben a postban megvolt a sértett önérzetű művész is, morci lettem volna, ha ez kimarad.

Dani 2007.07.25. 20:37:12

Wágner melyik könyv lett megfilmesitve és mikor mutatják be ?

raz 2007.07.25. 20:38:01

Tolsztoj. Én nyertem.

Hol van az a Wágner 2007.07.25. 20:41:08

Gólem 2007.07.25. 20:42:16

Aki kurvának áll, ne sírjon, ha b@sszák!

derelyegrádi szellem 2007.07.25. 20:47:13

"Ilf és Petrov igazi irodalmat művelt; bár a nevezett műről soha nem hallottam"

Na akkor meg is vagyunk. Ilf és Petrov igazi irodalmat művelnek, állítod, mert egy, azaz egy könyvet olvastál tőlük. Egyébként a Derelyegrádi szellem legjobb művük, a Tizenkét széknél is jobb.

Rejtő szar (nem igazi irodalmat művel) állítod szintén egy könyv olvasása után.

Egy könyvet elolvastál valakitől és kész a megfellebbezhezhetelen vélemény. Egy írótól! Hát ehhez nem is fűznék hozzá semmit.

"Szerencsére ebben a postban megvolt a sértett önérzetű művész is, morci lettem volna, ha ez kimarad."

:))

Dani 2007.07.25. 20:48:25

Wágner elfelejtettem, de igy utólag már csak az illedelmesség kedvéért is. Köszi az információt !

derelyegrádi szellem 2007.07.25. 20:55:10

Ja ezt ki is felejtettem:

"Az elírásért bocs, néha félreüt az ember, talán már hallottál ilyesmiről. Ilf és Petrov igazi irodalmat művelt; bár a nevezett műről soha nem hallottam.

A kritikaírás mellett a logika sem erősséged. Az elütés (nevezzük így) csak felkeltette a gyanút, ami be is igazolódott, a címről - saját bavallásod szerint - soha nem is hallottál, következésképpen az íróit sem tudod azonosítani. Akkor mi jeltősége van annak, hogy elütötted, vagy nem? Egy soha nem hallott dolgot nem lehet "elütni".

Gera 2007.07.25. 20:55:34

Egyébként, megmondom őszintén, én nem teljesen értek egyet azokkal, akik szerint a Csontbrigád egy komoly mű, Rejtő legjobb könyve. Szerintem ő a Három testőr Afrikában, Szőke ciklon, 14 karátos autó, stb kategóriájú könnyed szórakoztatásban volt a legjobb.

Ettől persze még lehet, hogy jó filmet csinál belőle Pálfi.

Rosszindulatú Vászka 2007.07.25. 20:57:22

Kedves BéDéKá!

Talán azért kaptál annyi orbánconlecsót, mert nem véleményt írtál, hanem minősítesz. Testnedveket illető fonémákkal.

Van stiláris különbséget az a) nem szeretm a lecsót, b) a lecsó szar, egye aki bunkó változatok között.
Az egyik alkalmazható intimszférában, a másik relevánsabb és jólneveltebb közszférában. Salynos sokan nem érzik a különbséget. A jól bejáratott belterjes közeget kis időre bebuktad az indexnek hála - innen kezdve változnak a modorbeli elvárások :)

Érvelj, támaszd alá a véleményed vagy akár fogalmazz kicsit visszafogottabban és kevesebb agresszió ér, ez egy ijen világ.

Zárszónak annyit, hogy ami neked talmi silány vagy irritáló, lehet, hogy másnak pont az ellenkezője és nem biztos, hogy a másik alávalóbb polgár, mint Te! Attól, hogy valami népszerű még nem feltétlenül silány is. De nincs ezzel semmi gond, ha zavarnak Rejtő úr könyvei, ne olvasd azokat, ne hagyd magad az egyszerű nép által befojásolni és legfőképp ne kínozd magad.

Legyen szép napod, én balra el. Bocsánat a zavarásért, többet feltehetőleg nem fog előfordulni :)

derelyegrádi szellem 2007.07.25. 21:03:04

Gera

Rejtő könyvből még jó filmet senki nem csinált. Aki tényleg szereti Rejtőt annak egynesen tilos megnézni őket. Pont az hiányzik belőlük, ami naggyá teszi, amitől jó. A legutóbbi kísérlet (Három testőr Afrikában) egyenesen siralmas volt. Dermesztően rossz. Konc Gábor, mint Csülök pedig súrolta az öngyilkosságra rábírás Btk beli tényállását. De a többi sem volt egy hangyányival sem jobb. Úgy tűnik nem lehet megfilmesíteni.

Rosszindulatú Vászka 2007.07.25. 21:04:24

U.i.: (de télleg)

Illja Ilf és Jevgenyij Petrov két ember, két író, talán illendőbb többesszámban beszélnük róluk :)

Gera 2007.07.25. 21:07:33

Az eddigiek szerintem is nagyon rosszak voltak, de ki tudja?

Vanek 2007.07.25. 21:32:00

derelyegrádi szellem 2007.07.25. 21:03:04

Nem lehet. Éppen a sajátos humora miatt, ami soxor nem a szereplő szájából hangzik el, hanem leírásként, elbeszélsként stb.
A Bujtor is érezte, amikor a 3 testőrt megpróbálta filmre vinni, ezért olvasta fel a konc betüről betüre a könyvet. De még úgy sem ment.
A Rejtő-féle humort sosem fogják tudni filmre vinni.
A "Meztelen diplomata" is egy vicc volt. Pláne, mert még a történethez is hozzápiszkáltak - meg a Márkus L.mint Félix ... vicc - azaz, hoghy éppen nem vicc!

Rsoft 2007.07.25. 21:43:49

Off: Azt hiszem Illja Ilf és Jevgenyij Petrov-ot fogok olvasni... :-)


"a művészi érték nem népszavazás kérdése, a nívó lényegéből fakadóan "nem demokratikus". "
Ezzel én is egyetértek.

Foxi MAxi 2007.07.25. 21:54:46

Ez már hamisítatlan rejtői szituáció!

Az Író, Aki Nyomtalanul Eltűnt a Saját Blogjából!

Gyerekek! Vicceljük meg! Mire netalántán visszatér, írjuk tele rövid kis Rejtő-idézetekkel! Mindenki írja be (egyik) kedvencét.

kiser 2007.07.25. 21:57:57

a véleményből: \"Na, aztán a vége minderre rátetézett.\" Nem szerencsés ez a \"rátetézés\". És sajnos az egész \"vélemény\" hangneme és stílusa nem volt szerencsés. Írónak a szavakkal ennyire ügyetlenül/slendriánul bánni eleve elszomorító.
Elolvasva a véleményt, minden hozzászólást és a vélemények véleményezéseiről szóló véleményt is, nekem csak az tűnik világosnak, hogy Balla úr nem tiszteli a másik oldalt. És nekem ez a legszomorúbb.
Én a nővéremnek adtam a kezébe Rejtő könyvet, amikor nyaralásra indult: két nap alatt olvasott el kettőt úgy, hogy eredendően utál olvasni. Más véleménye nekem könyvekkel kapcsolatban nem nagyon számít, de egy \"direkt-vizes-törölközővel-arcul-ütős\" \"vélemény\" igenis sok embert ellenkezésre, véleménnyilvánításra ragadtat. Az a szomorú, hogy Balla úr mindenképpen el akarja hárítani a felelősségét abban, hogy ahogyan a témához nyúlt, azzal sok ember jóérzését sértette. És ez egyrészt a témától is független. És Balla úr, ahelyett, hogy tényleg választ adott volna a \"véleménye\" és postjai után bennem (és gondolom, másokban is) megfogalmazódott kérdésekre, inkább tovább maszatolta a dolgot itt fent. Ha feszültséget akarunk oldani, akkor nem a legszélsőségesebb hozzászólásokból idézünk egy-egy szót sértődötten, hanem megpróbáljuk a valóban konstruktív kritikai hozzászólásokat és ellenérveket előtérbe helyezni.
Remélem, hogy Balla úr nem egy idősödő, kötekedő ember, csak egyszerűen az utóbbi napokban rossz passzban volt.

derelyegrádi szellem 2007.07.25. 22:22:58

Off: Azt hiszem Illja Ilf és Jevgenyij Petrov-ot fogok olvasni... :-)

Ha a kis novelláikhoz hozzáférsz azokkal kezd (a szovjet Robinsontól kifekszel az biztos). Zseniálisak magukban is, de nagyon rávezetnek a regényekre.

Jó szórakozást!

tachoálat 2007.07.25. 22:27:47

"Történt, hogy tegnap írtam egy posztot arról: nekem nem tetszik Rejtő főműve, a Piszkos Fred, a kapitány" - a leszarozás nem a nem tetszés kinyilvánítása. lehetne negyobb szókincse egy József Attila díjasnak, nem?

Don Fülig di St. James 2007.07.25. 22:30:15

A jó öreg BDK kap tőlem egy esélyt: elolvasom egy önkényesen kiragadott művét, majd szigorúan megítélem. A 15 percnyi hírnévnek legyen ennyi hozadéka...

A potenciális olvasótábornak valóban nem tett jót ez a két cikkecske, bár volt már a történelemben olyan művész, aki hasonlóan játszott. Távol álljon tőlem, hogy a kárpátaljai írófejedelmet egy lapon említsem egy züllött amerikai színészpalántával, de most ezt teszem: James Dean az "Édentől keletre" forgatásán, mikor a többi szereplővel összeismertették, körbejárt, és mindekinek a középső ujját mutatta a kedves "Dögölj meg!" üdvözlés kíséretében.

Normális esetben, ha más apropóból tévedek egy középkorú, irodalmi díjilag és társasági tagságilag szépen elereszett, ráadásul határon túli magyar író oldalára, nos, akkor érdeklődéssel vegyes tisztelettel próbálom megismerni az illető életművét. Ezután a belépő után kénytelen leszek erősen előítéletesnek lenni vele szemben.

A hozzászólásokra adott válaszok egyértelműen BDK-t minősítik.

Ha ilyen az elitkultúra, inkább maradok a barátságos és emberközeli ponyvánál, a sznobok pedig maszturbáljanak az elefántcsonttoronyban: azon úgysem látszik meg az extázis után lecsorduló végtermék színe.

Vérszegény Éjszakai Dúvad 2007.07.25. 22:30:21

Azért, mert néhány barom, akik azt hiszik, hogy az ember attól entellektüell, hogy kávézás közben kitartja a kisujját, felkapja Rejtőt, nem Rejtőt kéne véleményezni, hanem azokat a barmokat. Szóval az a különvélemény kissé hangsúlytévesztés volt.
Rejtő ponyva, de kifejezetten jó ponyva. És az vesse az első követ bánomisénhova, aki még nem olvasott ponyvát.

Bolondság Szigetek 2007.07.25. 22:33:57

1. Nekem semmi bajom bédékával. Belátom, tud valamit, amit \\\"ott és akkor\\\" senki más. Egy könyv alapján egy életművet lefikázni.
Én őt ezennel példaképemmé választom, és igyekszem fölé nőni ebben a tehetségben, ezért anélkül, hogy bédéká egyetlen művét is ismerném, kijelentem, hogy egy műértelmiségi sznobról van szó, ki lelkesen játsza a meg nem értett művész szerepét.
(Jól csinálom, Mester?)
2. Bédékával minden rendben van, amíg a maga helyén kezeljük. Ő korunk legnagyobb fikázós bloggere. Ez kijár neki. Ezért - és élete hányattatásaiért - kijár neki a megbecsülés, lehet utcája és szobra. Csak úgy ne tegyünk, mintha magasabb mércével mérhető irodalmi értéket hozott volna létre. Legalábbis az előző posztban nem. (Dehát a Mester azt tanította, hogy egyből ítéljünk, ezért nem is olvasok el tőle mást)
3. Ami zavar, az az, hogy \\\"elit értelmiségi körökben\\\" úgy beszélnek róla, mintha több lenne annál, ami. Az okait sejteni vélem, vélni sejtem, de nekem a belterjes magukat művésznek képzelő sznobok véleménye mindig kicsit gyanus.
Ami nincs rendben - szerintem -, hogy a divat, a trend, az Index főladala oda emeli bédékát, ahol nincs helye, ahol nem érdemli meg, hogy ennyien olvassák.

És aztán pár gyakorlati dolog, magáról a blogról és a posztról.

1. Rejtőnek nem volt lehetősége blogot írni, írt helyette mást, amit nem 150-200 ember olvas és nem tizenegy éve.
2. Az hogy írásodat hol akarod stílusát, formáját tekintve, teljesen lényegtelen. A tartalmát néztük. Szépen leszaroztál valakit, akinek a művét szerinted \\\"kell\\\" olvasnod, tehát ne csodálkozz, ha téged is leszaroznak.
Aki kurvának megy, ne sírjon...
3. \\\"Az irodalmi humor nálam .... ne legyen Göre Gábor és ne legyen Piszkos Fred. \\\"
Szerencsére az élet oly\\\' kevéssé tekinti lényegesnek azt, hogy te mit tekintesz irodalomnak, mint a Kapitány a fürdést

Senki Alfonz 2007.07.25. 22:38:43

korai volt az a virtuális öngyilkosság, Mester.

Vanek 2007.07.25. 23:03:05

"Látszatra ponyvaregényeket írt, azonban életművét manapság már az irodalmi körök is nagyra értékelik. Olvasottsága Jókai Móréval vetekszik"

bédéká! Lehet olvasgatni:

hu.wikipedia.org/wiki/Rejt%C5%91_Jen%C5%91

( FY )

Otovszky Elemér 2007.07.25. 23:34:36

"[...]nekem csak az tűnik világosnak, hogy Balla úr nem tiszteli a másik oldalt. És nekem ez a legszomorúbb."
"[...]Balla úr [...] ahogyan a témához nyúlt, azzal sok ember jóérzését sértette"

Kedves Kiser, akárhogyan is tekerésszük-csavargatjuk, azért ez a két idézet a szelektív olvasgatás iskolapéldája. A "másik oldal" meg viszont tiszteli Balla urat, meg is ajándékozta bőven ezzel-azzal, szóvirágzattal meg egyébbel. Sok ember meg, azzal, ahogy a témához nem nyúlt, néhány ember jóérzését sértette. Hát, ilyen ez a világ.
(Én csak egy kis logikát és tényfeltárást hiányolok itten, amúgy semmi vész... Ja, meg - ismételten hangsúlyozom - nem vagyok azonos BDK-val, sem rokona, sem... de ezt már mondtam az este.)

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2007.07.25. 23:54:58


én is rejtő-fan vagyok, de

pici kis off

nem olvastam egyetlen coelhot se, mégis tudom, hogy milyen (giccses szar)

on

bédékának nem jött be rejőt, na és

de a kommentelők t ú l n y o m ó többsége - hiába rejtő-fan, velem együtt - minősíthetetlen ...vagy inkább nagyon is minősíthető - módon reagált


továbbra sem vagyok gonda rudolf

ivangorcsev 2007.07.26. 00:01:39

BDK úgy jutott a József Attila-díjhoz, mint amikor Gorcsev Iván elnyerte a Nobel-díjat. Kártyán.

ivangorcsev 2007.07.26. 00:02:51

Hannibal sztrrovacsek!
Mi a Gond a Rudolffal?

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2007.07.26. 00:07:52

semmi baj vele

csak jelzem, hogy nem én vagyok
(ez még a másik poszton kezdődött, egyébként
...és nem akar elmúlni)

és még egy: a Meztelen diplomata - szerintem - jó film

(többször felmerült, hogy rejtő-könyvből jó filmet nem lehet...)

kivétel erősíti a badibildert

subotei 2007.07.26. 00:57:07

Bocs, hogy csak most, de közben munkára kényszerültem.

BDK!

1. Megtisztelő, hogy épp engem idéztél.
2. Valójában Otovszky Elemér hexameterére reagáltam, ezzel a besértődik-polémiát folytattam.
3. Pentameterben (bár az egyik hexameter-sorba csak öt versláb jutott, ezért utólag elnézést kérek).

Eleve nem állt szándékomban gyalázkodni, Rejtő az én szívemnek kedves, a tiédnek nem. Szíved joga. A véleményedet - ráadásul a saját házadban - pedig úgy fejted ki, ahogy akarod. Nem próbállak meggyőzni az ellenkezőjéről, ahogy Te is hiába próbálkoznál esetemben. Azt azért hadd jegyezzem meg: egy tucat Rejtő-regény átrágása után inkább hitelesnek hatott volna a lesujtó vélemény - bár a Piszkos Fred, a kapitány valóban jellegzetes Rejtő-iromány; akinek ez nem tetszik, vélhetően a többi sem fog. Ennek nyomán az érdemi vita helyett finoman szólva utcai harc kezdődött. Úgy jártál, mint ebben a regényben a maláj díjbirkózó: várni pofon jobbról, jönni pofon balról. Mit lehet erre mondani mást, mint Fülig Jimmy válaszát: ja, kérem, nem állíthatok minden pofon mellé egy közlekedési rendőrt.

neduddki 2007.07.26. 07:06:58

BDK most a változatosság kedvéért próbáld meg ugyanezt egy ukrán íróval is, biztos van akit nem szeretsz! Hol laksz? Ungváron?
Mennyit futsz 100-on Magyarország felé?

vélettlen balettos 2007.07.26. 08:46:15

Mindenkinek! BDK-nak volt korábban egy Kárpátynews nevű kezdeményezése, ahol egyébbel sem foglalkozott, mint névtelenül fikázta, gúnyolta, ócsárolta mindent és mindenkit, ami és aki kárpátaljai. Szerencsére kevesen olvasták, de éppen ezért,sajnos, a neten keresztül kevesen tudtak reagálni az írásaira. Szerencsésen kiutáltatta magát közülünk. Most – hogy egy verseskötetének a címét idézzem – "tágult egyet a világegyetemben". Beletenyerelt. Nagyon örülök, hogy NAGYON sokan helyreteszik. A hallgatása nem véletlen. Korábban is írt hasonlókat, s arrogásan kezelte azokat a hozzászólókat, akik nem értettek vele egyet. Most hallgat, mert sokan vagyunk és elegen. Még egy adalék: BDK önmagát koronázná írófejedelemmé, de hálaistennek nem az. Mint írtam volt: idehaza már egy barátja, jóembere sincs.uff, illetve off.

Aspekt 2007.07.26. 09:06:16

valóban meglehetősen megdöbbentő, hogy embernek nevezett lények mit képesek művelni, ha nekik nem tetsző véleménnyel szembesülnek.
na mindegy, csak hogy hozzuk a formát, bdk egy pöcs, mert nem szereti, aki meg szereti az azért pöcs. én meg nem foglalok állást, mert pöcs vagyok.

genghis 2007.07.26. 09:19:04

BDK.
Mar megbocsass de a kiigazito bejegyzesed(avagy valasz kommented ) alapjan egy fura kep alakult ki bennem.
Egy apro hasonlat. Mintha Uwe Boll elkezdeni hirtelen otlettol vezerelve fikazni mondjuk Alfred Hitchcock-ot, mert szerinte ostoba thrillereket rendezett.
Isten ments hogy be alljak a kodobalok soraba vagy netan azokhoz zarkozzak fel akik megcsillantva irodalmi jol tajekozottsagukat es tanultsagukat muvelt szakszavakkal kuldenek el a francba.
Mint ember tennek egy javaslatot (ha szabad ilyet):
Szerintem szallj magadba, es gondolkozz el pottyet.
Ahogy te emlitetted bizonyos sznob korokben divat lett Rejto hat beleolvastal. Nos a sznobok epp arrol ismerszenek hogy a kommersz kulturat maguktol tavoltartva olyan dolgokat cimkeznek fel pozitiv jelzokkel (irodalmi ertek, muveszi ertek) amit masok nehez, vagy egyaltalan nem tudnak megerteni, elfogadni. Ezaltal ok biztositjak mindjart felsobbrenduseguket es mely entellektueljuket, mert hat a pornep szamara ertelmezhetetlen dolgokban meglatjak a mondanivalot.
Azzal hogy egy kifejezetten popularis dolgot -ezesetben Rejto legjobb regenyet(velemenyed szerint)-nagyvonaluan leszarozod, majd masnap sertettem kimagyarazod -tudasod szeles tarhazat rankboritva ismet (amiben kiderul pl hogy meg az altalad nagyra tartott iroktol sem ismersz tul sok irast) nekem csak az vilaglik ki hogy TE sznob vagy, meghozza az a fajta aki arra acsingozik hogy a tobbi sznob ot karolja fel, az o letezo/nemletezo muveszetet emelje a popularitas fole, ezzel bizonyitva fensobbsegedet.
Pottyet sajnallak mint irot, mert amit te ezuton probalsz elerni az sokaknak nevetsegesen konnyen megy.
Mert ok tehetsegesek.
Ajanlom figyelmedbe Umberto Eco jegyzeteit a Rozsa neve c. konyveben. Gyakorlatilag logikusan-mar mar matematikailag- elmagyarazza hogyan kell egy regenyt megirni ahoz jo legyen. Szerintem remek utmutato olyan embereknek akik nem tudnak irni de probalkoznak vele.
Szerintem ideje lenne komolyabban foglalkoznod az irassal-olvasassal, amennyiben valoban sikereket szeretnel elerni benne.
Tovabbi sok sikert.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 09:35:55

Kösz a kommenteket.
Örülök, hogy találkahelyet biztosíthatok a Rejtő-fanoknak.
Továbbra is nyitva a pálya.

P. H. 2007.07.26. 09:45:26

33 éves sokat olvasó ember vagyok, (és elsôsorban nem ponyvaolvasó). De 11-12 éves korom óta rendszeresen olvasom Rejtôt. Az utóbi évtizedben szinte minden évben elôveszem az általam birtokolt könyveit. Nekem ez mejdnem szertartás. Baráti társaságban ahol NEM egymás hatására és nem divatból olvastuk Ôt órákon keresztül csapkodtuk egymás hátát a röhögéstôl felidézve egyes poénjait. És közülük senki nem tartja magát gagyievô pórnépnek... (persze egyik sem egy BDK) Piszkos Fred közbelép.... Piszkos Fred a kapitány Ez elveszett cirkáló A megkerült cirkáló 14 karátos autó Szôkeciklon Elôretólt helyôrség Elátkozott part Három testôr Afrikában Ezek a kedvenceim BDK-nak megint: lehet hogy örülsz most a nagy nyilvánosságnak de ilyen áron én nem tenném. Sikerült néhány ezer ember heves utálatát kiváltanod

derelyegrádi szellem 2007.07.26. 09:47:28

bdk

Ha már engem kívül akarsz látni a blogodon (hogy milyen alapon azt egyelőre nem tudni) szívleld meg gengish hozzászólását. Abban a lényeg hiánytalanul benne foglaltatik.

Egy Karinthy parafrázissal búcsúznék tőled:

Volt valami Petrov(ics) nem lehet azt bírni,
nem olvastam, hisz nem tudok én olvasni, csak írni.

Morc 2007.07.26. 09:50:36

Tisztelt véleményező Bátran leszek a sokadik a sorban. Tegnap még csak a homlokomat ráncoltam a sorain, mára azonban már bizseregni kezdett a billentyűzet. Elsősorban sajnálom Önt. Tudja, a nagyapám szomszédjának volt egy lova. Az udvarán meg állt egy diófa. Na az egyik délután, a diófának az egyik ága kiütötte a lónak a bal szemét. Kesergett is a gazda hosszasan, hogy most akkor mi lesz. A lódoktor meg mondta, hogy semmi, időnként nézzen helyette balra és kész. Önnek is volt egy véleménye, és nekem is van. Miszerint az említett ló a félszemével, meg a fejére illesztett szemellenzővel is szélesebb látókörrel rendelkezett mint Ön. Ez meg az én véleményem. Ha a sajátját akarja megfogalmazni, akkor tessék leírni, hogy \"..nekem a Piszkor Fred nem tetszett...\". Ettől az még nem lesz jobb vagy rosszabb attól, ami. És ráadásul kár pocsékolni rá az időt, meg a tárhelyet. Mi, akik olvastuk (számtalanszor) ezeket a regényeket, többek lettünk. Szerencsések vagyunk. Értjük a nyelvet. :-)

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 10:03:31

Ja, és Petőfit sem szeretem.

Boros Oszkár 2007.07.26. 10:09:57

Én is csak részben értek egyet BDK-val, de nem értem, miért kell irodalmi kérdésekről (vagy bármi másról) folyó vitában gorombáskodni. (Még akkor sem érdemes, ha mondjuk olyan elkeredett rasszistáról van szó, mint Wass Albert). Amúgy Hegedüs Gézának természetesen nem volt igaza, amikor a P. Howard-műveket paródiának fogta fel. Azon azonban érdemes volna elgondolkodni, hogy a Piszkos Fred-mondakör bemondásait miért idézik azonos szinten a Bacsó-féle konzseniális Tanúéival. Rejtő a közepesnél is kevésbé tehetséges iró (regényalkotó) volt, de a bizarr humora, ("a késemért jöttem"-jelenet, "nem lehet minden pofon mellé rendőrt állítani") a mellbevágó gegjei (ld. pl. Wendriner-család) mégicsak kiemelik a közönséges ponyvaregények közül.

Zso 2007.07.26. 10:10:20

Ha szabad kérdeznem, Petőfinek melyik versét olvasta? Már úgy értem, ha emlékszik arra az 1db versre, amit olvasott tőle... Remélem nem okoztam meglepetést azzal, hogy Petőfi költő volt.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 10:16:57

Kedves Boros Oszkár,
ebben egyetértünk, és valószínűleg éppen azért lett része valamilyen szinten Rejtő a magyar identitásnak (ha van ilyen), mert a gegjei a köznapi helyzetekben nagyon jól idézhetőkké váltak. A bemondások szerintem valamennyire függetlenedtek tőle és a műveitől, gyakorlatilag folklorizálódtak.
Ez pedig úgy következhetett be, hogy IGÉNY mutatkozott az efféle beszólásokra, s Rejtő szellemességeire erre abszolút alkalmasok voltak.
Hasonló történt a Tanúval; bár a művek közti minőségi különbséget nyilván valamennyien érezzük.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 10:20:50

Most először kimoderáltam egy bejegyzést, mert újra az én nevem alatt jelentkezett be egy illető. Hogy ezt ne tegye, arra már korábban figyelmeztettem. Ezután is törlöm, ha nem választ saját nicket.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 10:21:45

ja, és a focit sem szeretem.

Mr. Spock 2007.07.26. 10:27:44

írtam egy csomót, de kitöröltem....
ez nem ér meg ennyi szót.
sikeresen alulmúltad a tegnapit.
további minden jót művészúr.
a szokott 100 haver között.
ők megértenek, mert többek mint mi.
nekünk marad Rejtő.
bár tudjuk hogy "szar".

vélettlen balettos 2007.07.26. 10:33:24

Szerintem le kellene zárni a vitát. A végén BDK még Rejtőnek hiszi magát, hisz majdnem azonos mennyiségben emlegetik vele a nevét:)

neduddgi 2007.07.26. 10:45:04

bdk álló fasszal bámulja egész nap a a monitort, és örül hogy valaki foglalkozik végre vele.

Mr. Spock 2007.07.26. 10:48:11

figyelni figyelek...
egy tényleg utolsó gondolat:
a helyzet hasonló, mint amikor egy kedves kollegina kijelentette, hogy őt felháborítja a Balaton (nem az ő nagyszerűségéhez illő), és ő csak Portugáliában hajlandó nyaralni, mert a Balaton az "szaaarrr".
az ilyet csak szánni- sajnálni lehet...

továbbra is figyelek.

Hol van az a Wágner 2007.07.26. 10:55:29

Félelmetes. Ha jól látom, BDK poénkodni próbál. A kritikáin legalább tudtam nevetni.

hülye vagyok 2007.07.26. 11:01:37

hülye vagy, hülye, hülyék vagyunk, hülyék vagytok, hülyék

hülye vagyok 2007.07.26. 11:02:53

csakhogy valamilyen építő kritikát is olvassunk...

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 11:09:26

Van új poszt kérem, lehet azt fikázni.

Mr. Spock 2007.07.26. 11:25:24

új poszt?

hol-hol-hol??

én 2007.07.26. 11:27:58

majd én eldöntöm, hogy kit és mit fikázok, nem holmi jöttment bédékák mondják meg

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 11:30:16

Mr. Spock, azt hittem, már távozott.

hülye vagyok 2007.07.26. 11:47:18

Uraim! Kimarhálódtam Balladából ! Elolvastam nagyon sok mindent és végül ráéreztem a lényegére! Egy szóval úgy mondanám el, hogy eröltetett!
Ír az mindent, csak pénze legyen belőle. Versel, novelláz, regényel, pályáz, versenyez, mindent (csak dolgozni ne kelljen).
És iszonyú erős az önkampánya, mindenütt saját magát reklámozza, ezzel tud szinten maradni, mert sajnos nem kapkodják szét szegény fiút. (Szerencse, hogy az egó nem engedi meg a depressziót, ígyhát kitartás van bőven!)

Hasonlít egy barátomra, tudniillik én nem nagyon akartam, hogy barátja legyek, de sanyi mindig csak jött, hozta a sört, hívogatott, míg végül barátommá lett és most jól elvagyunk.

Hát kitartást Balla D.! még nagyon sok önajnár, és igazi író lehetsz a mi szemünkben is, nemcsak a sajátodban!

Vanek 2007.07.26. 11:57:24

Új poszt? Rohadjon rád! Gondolod, hogy téged fog olvasni az a sok ember, akit vérig sértettél? Szart írsz! Minek olvasnánk?

Lejárattad magad öcsém. Ha valahol meghallom a neved, bízhatsz benne, hogy only negatív véleményem lesz rólad te utolsó!

Itt sem téged olvaslak, hanem a T. Kollégákat, akiknek Rejtő nem "szar".

Ui.: Gebedj meg!

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 12:03:05

Milyen kedves gesztusok!

Na, ahogy tegnap az Index.hu-ról, úgy ma lekerültem a Blog.hu címlapjáról is, így vélhetően megszabadulok ezektől a kedves emberektől, akik személyes sértésnek vették, hogy egy szar könyvről azt mondtam, hogy szar. Nagyon elevenükbe találtam. Kb. olyasmi volt a reakció, mintha egy Fradi-drukernak azt mondod, hogy szarul játszik a csapata.

Vanek 2007.07.26. 12:05:09

Aki esetleg hányni akar, itt a bdk személyesen:

images.netbag.hu/20070726/12034194877.jpeg

(szerintem elég szar.)

derelyegrádi szellem 2007.07.26. 12:09:31

"ebben egyetértünk, és valószínűleg éppen azért lett része valamilyen szinten Rejtő a magyar identitásnak (ha van ilyen), mert a gegjei a köznapi helyzetekben nagyon jól idézhetőkké váltak."

Nyilván ez helyzet Petőfivel is. Azért nem szerted. :)

Cserében én elárulom neked, hogy miért szertem Rejtőt. Ösztönös tehetség. Ahol disznót kell írni disznót ír, ahol sertést aott sertést. Ez ösztönös stílusérzék. Ha meg szertnéd ezt érteni, akkor olvasd el a Nyári zivatart (P.G. Wooedhause, a biztonság kedvéért) Goerl István fordításában (1936, Ragyogó Regénytár) Majd Révbíró Tamáséban (kb 15 éve jelent meg, ha jól emlékszem Európa Kiadó) . Világos lesz minden.

Akinek ilyen ösztönös sítlusérzéke nincs, és írni szeretne, azok csinálnak ilyesmiket mint te. Meg írnak így, és vesznek fel ilyen manírokat. Válnak "kényes izlésű műentellektüllekké", akik szerint csak az jó irodalom ami unalmas, és senki nem olvassa. Mintha önmagában ettől jó lenne valami. Az Ulysess is egy nehezen olvasható könyv, a Kastély is nékülöz minden könnyedséget, de átsüt rajta tehetség, olvassák is. Aki írta, más eszközökkel mint Rejtő de jót írt. Állíthatjuk mindkét írásról, hogy mestermű.

Ha neked ez tetszik írj úgy mint ők de JÓT, és amíg nem sikerült addig ne szarozz másokat, különösen ne tehetséges írókat, akik ráadásul népszerűek is - egyénként Rejtő esetében méltán - az olvasók körében. Mert ha így teszel, akkor az lesz a szaga dolognak ami lett. A kicsi belerúg egy sunyit a nagyba (aki már nem tud védekezni sem biológiai szükségszerűségek miatt) csak hogy róla is beszéljenek. Nem tudom hány éves vagy, de annál biztos több, hogy ne kéne tudnod ezt. Pláne ha írsz. Néha úgy tűnik olvasás helyett is.

De legyen számodra valami pozitív hozadéka is a mai napnak: távozom.

Az igazi Én 2007.07.26. 12:09:41

Emberek!
Számomra érthetetlen módon a megemlített remekművek sorából kimaradt A néma revolverek városa!!!

Vanek 2007.07.26. 12:15:17

"BéDéKá piréz · bdk.blog.hu 2007.07.26. 12:03:05
Milyen kedves gesztusok!"

Mit vársz te szar? Leszarozod Rejtő könyvét és csodálkozol a gesztusokon?

50 éves trutymó vagy és ennyit nem tudsz felérni ésszel, hogy ha nyilvánosan szarnak nevezel egy sok millió ember által közkedvelt írót és/vagy művét, akkor kapsz a pofádra?

Ter szar!

Rézgróf 2007.07.26. 12:16:56

Ilyen az, amikor hülyeséget baromsággal tetéz az ember.

Szép dolog az önkritika, néha többet ér vele az ember, mintha körömszakadtáig kapaszkodik vélt igazába, hogy aztán a legkönnyebb és legátlátszóbb mentsvár mélyére bújjon: hjaa, kérem, ez itt csak amolyan magánblogocska, írogatok, közben néha megkeverem a lecsót a rezsón, szötymötölök, ne is tessenek figyelni.

"Csak úgy ne tegyünk, mintha magasabb mércével mérhető irodalmi értéket hozott volna létre. Merthogy nem hozott."

Egy olyan világban hozott derűt és mosolyt az emberek hétköznapjaiba, amikor igencsak sötét idők jártak, később aztán kedves szomszédjának köszönhetően ő maga is Szibéria felé vette az irányt...

De facto kapitális tévedés, hogy a Piszkos Fred lenne a főműve, nem mintha lenne neki egyáltalán. Persze, könnyű, uram bocsá olcsó dolog ezt kinevezni annak, mert tény és való, legalább 6-8 könyvet (legyen neked ponyva) sorolok azonnal, mely klasszisokkal jobb.

Aprópénzre váltott tehetség? Emberek ezreinek, tízezreinek szeretete, szinte megszállott rajongása valóban aprópénz.

Már csak egy kérdés mocorog a fejemben. Tegyük fel, hogy irodalmi művek megítélésénel nem utolsó szempont, az író célja, az átadni kívánt üzenet.

Vajon Önnek, kedves bédéká, mi volt az eszmei mondanivalója? Vigyázat, elkorcsosult polgártársak, van itt ez a rejtőjenő vagy ki, hát ez egy kókler, csaló, szemfényvesztő, de ÉN most akkor jól leleplezem, hahaha, ébresztő Mo, jajdehülyék vagytok?

ja, tudom, ez csak egy szösszenet volt a lábos mellől.

P. H. 2007.07.26. 12:21:49

Érdemes beleolvasni BDK régebbi posztjaiba hogy rávilágítsunk önfényezô személyiségére. Idézet:

"Az Ünnepi Könyvhét nyitó napján Grendel Lajossal ülhettem egy pódiumon. A Pest Megyei Könyvtár vendégei voltunk, a beszélgetést Tarján Tamás vezette. Igazán kellemes este volt, mindkettejükkel hosszabb ideje állok barátságban, mint ahogy a könyvtárosokkal is, akikkel aztán együtt vacsoráztunk. A szereplésünk igen jól sikerült, olykor szinte „dobáltuk a poénokat” egymásnak Lajossal és Tamással, mintha összeszokott trió lennénk. A közönség nagyon jól szórakozott. Állíthatom, hogy én is. (Mennyire más volt ez, mint amikor kárpátaljai kollégák kezdik el mellettem a kisebbségi tipródást!)"

Forrás: bdk.blog.hu/2007/07/16/p119041#more119041

Dr. Kvasztics Fedor 2007.07.26. 12:44:02

Egyáltalán nem tisztelt BDK!

Eddig moderáltam magam, de arrogáns, álintellektuális és lekezelő hozzászólásai (köpködései, böfögései, stb.) után immár nem fogom vissza magam.

A rendelkezésemre álló bőséges információk alapján ön egy frusztrált, tehetség- és szeretethiányban szenvedő emberszerű lény, aki szorgos tolakodása és könyöklése révén érte el mindazt az irodalmi pályán, amit elért.

Kívánok önnek jobb életet és egészségesebb gondolat- és érzelemvilágot!

A mai naptól a BDK monogram számomra egyet jelent a dilettáns, sznob irodalmár (szándékosan nem írok írót) fogalmával.

Bár nem vagyok híve az emberi konfliktusok erőszakos megoldásának (á la Tomcat), bizsereg a tenyerem...

keri 2007.07.26. 12:47:50

Kicsit off, de szerintem a cím helyesen:

Poszt-Rejtő poszt.

Az igazi Én 2007.07.26. 13:27:29

bdk az iwiwről,részlet:

"Ezekre a válaszokra általában megnyomom az "ismerem" gombot. Ha a válasz csak annyi, hogy az illető olvasta a verseimet vagy látott a tévében, netán tanult rólam, akkor általában függőben hagyom a kapcsolatot, nem igazolom vissza."

Hmm... Azt hiszem,valós, tényszerű boncoláson vettél részt az utóbbi 2 napban.

Ha van eszed, még hasznosíthatod is...

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 13:49:24

Rég kaptam ennyi szeretet, oh!

Közben csendesen azon vidulok, hogy miközben Rejtő könnyű kézzel vette az életet (sajnos az irodalmat is túl könnyűvel), addig bigott hívei itt micsoda véres komolysággal teremtenek lincshangulatot. Hát hová veszett a tanítómester laza humora, uraim?

Igaz, voltaképp ez így is eléggé szórakoztató.

P. H. 2007.07.26. 14:08:26

- Boisson vagyok - felelte Gorcsevnek a hentes. - Önt hogy hívják?

Gorcsev nem szerette az ilyen kérdéseket.

- Nevem Tintoretto - felelte szokás szerint nyomban és ostobán.

- Hm... mintha már hallottam volna magáról.

- Festő vagyok.

- Igen, emlékszem! Honnan is való ön?

- Cinquecentóból.

- Az valahol Savoiában van?

- Kis község. Avignon és Toulon között.

- Tudom... tudom... egy rokonom lakott ott... illetve a közelben... Van ott egy hasonló helység, nem?

- De igen. Quattrocento.

- Igen, olyasmi. Rendezőpályaudvara van. Itt élt egy rokonom, sovány ember, írnok volt.

- Aha! Ismerem!! A Petrarca?

- B-vel kezdődik a neve...

- Botticelli.

- Azt hiszem...

- Persze! Sandro Botticelli! Mit csinál most az öreg?

- Tajtékpipákat...

- Ő az! Jó barátom!

ugyan 2007.07.26. 14:11:46

Ugyan BDK,

itt már rég nem rejtőről beszélünk, te vagy a téma, mindenféle szempontból. Kőkemény gusztustalan személyeskedés.

De szerencsére mindannyian tudjuk, hogy egód meg a személytelenségünk megvéd téged. Tehát mulass, mi meg dühöngünk.

De a neved megjegyezzük és kerüljük. :)

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 14:17:04

Ahhoz képest, hogy kerülni igyekeztek, mégis itt lebzseltek a topikjaimban. Én nem bánom, de hogy nektek mi a jó ebben?

P. H. 2007.07.26. 14:22:20

Itt jó lesz, kedves Tintoretto úr... közel vagyunk az ablakhoz. Mi a tisztelt keresztneve?

- Kázmér.

- Szép név. Tintoretto Kázmér. És miféle mestersége is van?

- Szimbolista vagyok.

- Igazán? Zenél is? Én sajnos nem játszom semmiféle hangszeren.

- Sajnálhatja. A szimbolizmus igen finom muzsika.

- Magával hozta az izét... a szimbolát?

- Itt van a kis dobozban... Hosszú hangszer. Három darabból rakom össze.

- Miért áll ezen a dobozon, hogy Gorcsev?

- Ez az álnevem... Az ön unokaöccse sem volt született Botticelli.

- Nem. Úgy hiszem, Brazsiknak hívták. Elzászból ment délre.

- Tudom. Erről sokat mesélt. Említette azt is, hogy önök valamikor gyermekek voltak.

- Igen? Érdekes, csakugyan így volt.

Dupladiviz 2007.07.26. 14:28:47

Ki tudja, mit hoz a sors, "a nép, az istenadta nép" kerülgetiheti, de a végén a szakma (azok a GAZFICKÓK akik a J. A. díjat is csak úgy nyakra-főre osztják) fogja eldönteni, hogy kiket rak a tankönyvekbe... Látom is magam előtt:

- Apu, kettest kaptam az irodalom érettségin.
- Mit húztál?
- Balla D.-t.
- Ó... És nem tudtál róla beszélni? Ezt el ne mond nagyapádnak! Annyira utálta, de annyira... Hogy belémnevelje ezt az utálatot, minden alkalomma, amikor valami rosszat tettem, egy Balla D. könnyvel vert pofán! Ha tudnád, milyen vaskos könyv volt az összegyűjtött életműve... versek, novellák, napló jegyzetek, esszék, glosszák... minden! ÉS véfül minden az én pofámon csattant! Tudod, hogy miért volt mindez? Mert egyszer leszarozta Rejtőt...
- Kit?
- Na ezt, tényleg ne mond nagyapádnak!

Fujj, micsoda gusztustalan jövő...

ugyan 2007.07.26. 14:33:01

azt nem tettem oda, hogy ugyan kerüljük a neved, de hányni szeretünk. Azt meg itt lehet megtenni. pont.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 14:44:49

"hányni szeretünk" - elég fura szenvedély!

P. H. 2007.07.26. 14:51:56

- Kihez van szerencsém - kérdezte Mr. Theo, midőn a szakáll látványa képessé tette arra, hogy megszólaljon.

- Én vagyok "a" Wagner úr - szólt bizonyos fogalommá vált nevek viselőinek magabízó könnyedségével. Edison, Franklin Benjamin vagy esetleg Richard keresztnevű névrokona eme Wagnernek nem mutatkozhatott volna be a közismertség határozottabb tudatában.

- Nem tudom ugyan, hogy mit óhajt, és kihez van szerencsém - szólt örömmel Mr. Theo, mivel gyűjtötte az ilyeneket -, de szívesen látom. Kérem, tegye le a kalapját, a szakállát, és foglaljon helyet.

- Ön sohasem hallott a Wagner úrról?

- De igen. Nem hiszem azonban, hogy ön a sokat emlegetett Wagner lenne - felelte kissé habozva, mintha azért nem tartaná lehetetlennek, hogy a nagy zeneszerző ül itt kék szakállal.

- Téved - felelte öntelt mosollyal. - Én vagyok a sokszor emlegetett Wagner.

- Akkor különösképpen örülök - folytatta vigyorogva Theo -, bár azt hallottam erről a híres Wagnerről, hogy annak idején Velencében meghalt.

- No, nem éppen. Csak nagyon megvertek, és sokáig feküdtem utána.

- Mr. Theo - szólt közbe Fülig Jimmy -, ez az ember, akinek egész biztos a bolondházban festették be a szakállát, hogy ne tudjon elszökni, egy Wagner úr nevű, közpofonoknak örvendő szélhámos, akinek a hiányzó két zápfogát én vertem ki Aleppóban.

Wagner úr egy személyében felismert Nobel-díjas író helyeslő mosolyával bólogatott e szavakra.

- Tehát nincs köze a nagy zeneszerzőhöz?

- A nagy zeneszerzőhöz igen sok közöm van. Apám egy vándor operatársulat zenekaránál működött évekig.

- Mit játszott az öregúr?

- Lóversenyt.

ugyan 2007.07.26. 14:53:56

Ahhoz képest, hogy furcsállod, úgy veszem észre Te is szereted űzni...
:D


Na jó lesz nekem abbahagyni, már másfél napja itt csücsülök ezen az idegen honlapon, még a végén megfekszi a gyomrom.
Egy színvonalas elköszönést elvárok, tee, tehetséges kortárs író.

ikarus 2007.07.26. 14:54:31

jajjj hát olyan jókat nevetek :)

BéDéKá (tegnap esküszöm még akár úrnak is szólítottam volna, ma már nem) ne haragudj, de ááááá nemtom, nem akarok ma se csúnyán fogalmazni, tegnap is írtam , h nem kéne a többieknek, de ma már nem csodálom, h túlsúlyba kerültek a személyeskedő, durva odamondogatások...

komolyan mondom javasolnék egy kis önvizsgálatot vagy tudomisén, mondjuk egy jó bor mellett (egy kaporal füsstel teli kocsmában :)) de itt jönni ezekkel a fradiszurkolós hasonlatokkal.... hát nem érted... úgy látom nem....
azt hiszem itt a normálisan fogalmazók kb annyi sikerrel magyarázták a problémát, mint nekem anno az irodalomtanáraim a verselemzést :) de te csak az anyázásokat ragadod ki még ma is, reménytelen :)

na erre iszok fijjug :)

derelyegrádi szellem 2007.07.26. 14:58:30


Tamás, Lajos gyertek, mert a BDK má' megint dobálja a poénokat. De nem olyan szarokat ám mint Rejtő. Semmi tipródás, csak a poénok...Ha emlékeztek arrra a fergeteges estére, még vacsora is volt a Pék Mária rántotta a halat, amit jó brügecsi borral öblítettetek...

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 14:59:38

ikarus, nehogy már éppen ebből kelljen tanulnom!

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.26. 15:00:56

Na fiúk, akkor most egy kicsit vége a dalnak.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.27. 09:16:37

Ezt a topikot gyakorlatilag lezártam. Új hozzászólást csak akkor hagyok jóvá, ha új, érdemi elemet tartalmaz a fentiekhez és az eredeti poszt hozzászólásaihoz képest.

búbosbanka 2007.07.28. 17:05:37

uh, nagyon megijedtem!

Egyszerűen érthetetlen miért kellett nekimenj a kisbaltával a Rejtőnek, és miért olyan fontos neked a dobozolás. És miért kell mindenáron a ponyva cimkét ráragasztani a dobozodra. Az elit irodalom meg legyen az elitté, ugyanis ők maguk írják a szabályait annak, hogy kit fogadnak be, és ki elég jó nekik, de persze ebben rengeteg az önkény, és esetlegesség.

Én rejtőt szimplán élvezem, ragaszkodásodat a ponyva jelzőhöz pedig elutasitom.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.28. 17:10:57

Kár megijedned, nem tettem benne kárt; sőt :)

DE NEM AKAROM FOLYTATNI ezt a sehová sem vezető vitát.

Elolvastam egy könyvet. Kurvára nem tetszett. Ezt megírtam. Ennyi. Másnak hadd tessen, ahhoz nekem semmi közöm. De másnak sem ahhoz, hogy nekem mi a humor és mi a lapos jópofozis.
Tegyük le a pontot.

búbosbanka 2007.07.28. 18:27:30

Oké, én becsülöm a párbeszédet.

de ha úgy gondolod, hogy másnak nincs köze ahhoz, hogy Te mit tartasz lapos jópofinak humor helyett, akkor jogos a kérdés hogy minek irsz róla egy nyilvános blogba... meglehetősen provokatívan és mázlidra nagy reklámmal...

Ha nem akarsz, ne válaszolj!

Éljen soká Rejtő Jenő!

kár hogy annó nem ezt kellett kiáltsuk kórusban, meg nem az ő képével kellett felvonuljunk a NÉPKÖZTÁRSASÁG ÚTJÁN április negyedikén, meg május elsején meg október vagy november már nem is tudom hanyadikán... hát állitom, hogy nem itt tartanánk, hanem egy szebb boldogabb jövőben...

BDK · http://ungparty.net/ 2007.07.28. 18:31:44

ahogy az elvakult rejtő-rajongók modorát figyeltem, ebben egyáltalán nem vagyok biztos.

BDK · http://ungparty.net/ 2007.08.11. 18:16:26

Köszönönöm szépen az itt belinkelt poszt szerzőjének a véleményét:

buvar.blog.hu/2007/08/05/tuske_a_korom_alatt
Számítástechnia. Megbízható használt notebook felújítása: webáruházból használt laptop vásárlás garanciával - Első kulcsszó: szerviz budapest.
süti beállítások módosítása