balla d. károly webnaplója nagy archívummal és nem túl szapora frissítésekkel | seo 2020: infra ClO2

>BDK FŐBLOG | | >Kicsoda Balla D. Károly? | | >Balla D. Károly ÉLETRAJZ | | >BDK KÖNYVEI | | >Egy piréz Kárpátalján | | >Balládium | | >Berniczky Éva | | TOVÁBBI FONTOS OLDALAIM > >
  

Balla D. Károly blogfő

  

Balla D. Károj: ÚJ BLOG elipszilon nélkül

  

Balla D. Károj első ly nélkül

  

BDK Balládium Blog

 

Balla D. Károly honlapjai

 

Mit kell tudni Kárpátaljáról?

 

Kik a pirézek, hol élnek? műhely

 

Kárpáty VIP PR cikkek

 

Első Google-helyre kerülés

 

weblap.org/google-helyezes-javitas/ X

 

Lapok színei a francia kártyában

 

PR-cikk beküldés: Seo tanácsadás

 

Linképítő Google-Seo

Google weblap optimalizálás, honlap seo

 

Optimalizált honlapok, SEO BP

 

Honlap seo optimalizálás


bdk blog archívum | BALLA D. KÁROLY WEBNAPLÓJA | + pr cikkek

Csontváry: Baalbek

2007. augusztus 09. - BDK
baalbekEgyre  teljesebbé válik a MEK Száz szép kép c. sorozata. Ezúttal Csontváry remekművét, a Baalbeket bemutató e-könyvvel bővült az állomány. Mint más összeállítások esetében, a művész életrajzán kívül olvashatók a kor művészettörténeti hátterét és a mű keletkezését bemutató szemelvények, műelemzések... A válogatás hiányossága, hogy Csontvárynak erről a monumentális főművéről nem ad közre egy nagyobb méretű, jó felbontású képet (a kinagyítható verzió is mindössze 755 pont széles). A részletek megfigyelésére is alkalmas posztert én sem találtam, a legnagyobb, amit felleltem, ezen a címen hívható le.


Az egyik műelemzésnek igen izgalmas részlete, amely azt beszéli el, hogyan komponálta egybe Csontváry a római kori Heliopolisz baalbeki objektumait. A romtemplomok, falak, kövek, oszlopok és az újkori házak, valamint a fák a valóságban más képet mutatnak. Erről egyébként a neten fellelhető fotók is tanúskodnak.

baalbek jupiter


csontváry pécsMegkerestem a helyszínről készült műholdas felvételt is. Mivel ez felülről készült, igen nehéz bármit is felismerni rajta, egyedül a Jupiter-templom oszlopsorának az árnyéka teszi azonosíthatóvá a terepet. Napfény a térben.

Végül egy személyes emlék (ezt néhányszor már megírtam, de hátha olvasnak újszülöttek is).

Valamikor a 70-es évek közepén Budapesten töltött néhány napom közül egyet Pécsre szántam. Reggel indultam, jó hosszú volt az utazás, az esti vonatig semmi más nem fért bele, csak hogy a Vasarely- és a Csontváry-kiállítást megnézzem.  Utóbbi majdnem csalódást okozott: a pécsi állandó kollekció több darabja hiányzott (külföldön voltak kiállítva). Így sajnos akkori kedvencemet, a Magányos cédrust sem láthattam eredetiben. Ám bőven kárpótolt az egész falat betöltő, 7 méter széles Baalbek, amely előtt egy órát eltölthettem. Maradtam volna tovább is, de az utolsó vonatot már így is csak taxival értem el (a székesegyházat így például csak kocsiablakból láttam), este pedig már Binder Károly jazz-kvartetjének koncertjén ültem valahol a fővárosban.

A Baalbek így nekem Libanon helyett inkább Pécset jelenti. No és persze az első  találkozást Csontváryval, aki Baalbekben megtalálta a maga napútját.

baalbek infra

csontváry

A magyar Wikipédiából és más forrásokból

A BAALBEK KELETKEZÉSÉNEK rövid TÖRTÉNETE. Csontváry önéletrajzi jellegű feljegyzései szerint és a még életében rendezett kiállításokon szereplő, általa datált festmények hitelesnek tekinthető adatközlése szerint nagy piktorunk 1903 telén járt először Közel-Keleten. Útjának indoka ekkor még nem a keleti ámok és mítosz utáni olthatatlan vágy volt, szándéka csak részben merült ki ezek megismerésében. Inkább csak a fényt kereste a forró kövű terasz áhítatában, az paloták üveg tükreinek villanásában - mert festeni akart. Olyan fákat, amilyeneket még a Budapesti Pálmaház sem nyújthat, s amelyek számára egy trópusi télikert sem elegendő napfényt szublimálni. ... Érdemest volt Csontváry egyedülálló festményét az analízis során két szempontból alaposan szemügyre venni: a) mint a baalbeki akropoliszt, illetve panorámát megjelenítő festményt, amelynek tehát ábrázoló, denotatív jelentése van; b) mint önelvű képi struktúrát, amelyben az elemek közötti viszonyt, a kompozíciót, a tér- és koloritmegoldást a személyes erkölcsi parancs, a kötelező érvényű kategórukus imperatívusz előírása szerint alkotta meg.

Merthogy Csontváry Kosztka Tivadar birodalmában tombol a napfény. Taormina romjain lángol-világít az ég a lemenő napfény sugaraitól. Baalbek Naptemplomának hat hatalmas oszlopa napként ragyog.

Napfény hasznosítása infrafűtéshez  - üvegház hatás budapest

a terasz és télikert honlapról

A bejegyzés trackback címe:

https://bdk.blog.hu/api/trackback/id/tr31136248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EL LOBO - A farkas · http://joljarok.hu/blog 2007.08.09. 23:33:44

A pécsi múzeumok sajnos méltatlanul szerepelnek az Interneten, pedig ez mindig büszke kitétel: Pécs a múzeumok városa! És tényleg - ezt minden pécsi tudja!
(Na jó, Te is!) :-)
Egy egységes nagy portál, amelynek víziójáról már írtam többször blogomban, kitölthetné Csontváry esetében is a netes űrt!
Akár PÉNZES tárlatvezetés útján is, hogy a karosszékedből újra eltölthess akár több órányi időt is, a megfelelő felbontás mellett is!
Kiegészítő magyarázatok, irodalmi összefüggések stb.
És ezt a világ bármely pontján, bármely nyelven - akárki megtehetné!
2010 (EKF) nagyon közel van - nagyon erősen kellene az ilyesmin dolgozni!
Biztosan nagy erők dolgoznak rajta, nagyon nagy kapacitással - csak én nem tudok róla :-(

BDK · http://ungparty.net/ 2007.08.10. 10:24:23

ha nagyon rosszmájú akarnék lenni, azt mondanám, az internetes fejlesztések azért döcögnek ilyen lassan Mo-n, mert azokból kevesebbet lehet elsikkasztani, mint a nagy beruházásokból.
van, ahol hátrányt jelent, hogy a net olcsó.

Cpt. Flint 2007.08.10. 12:56:01

Csontváry a kedvencem. Már az összetalálkozásom vele is érdekes volt. A szokásos kötelező rajzórai "Magányos cédrus" ismertetésen túl sokáig ismeretlen volt számomra. Aztán egyszer - pont amikor eléggé benne voltam a hegyi túrázósdiban - egy képeslapon vagy hol, kezembe akadt a Nagy-tarpataki völgyről készült képe. Annyira érdekes volt összevetni a saját szememmel látott képpel, annyira lenyűgözött, hogy elkezdtem érdeklődni iránta. Nagyon gyorsan rájöttem, hogy a stílúsa, az abszurd színkezelése és a témaválasztásainak többsége nagyon közel áll hozzám.
Nagyon sok levantei témájú festménye van, és engem is nagyon vonz az a táj. Azokon különösen tudnak érvényesülni azok az erős színek... Emellett sokmindent festett le, ami azóta se, vagy csak keveset változott; tehát akár lehetőséged van összevetni a saját benyomásaidat az övével.
Nekem amúgy jelenleg a "Jajcei villanyerőmű éjjel" tetszik a kedvencem.
Művei itt (is) láthatóak: www.hung-art.hu/frames.html?/magyar/c/csontvar/muvek/3/index.html

Cpt. Flint 2007.08.10. 12:58:22

Stílúsa=stílusa, bocsánat. "tetszik a kedvencem", ajj, a kapkodás.

Trombitás 2007.08.11. 14:16:06

Látom koordináták alapján találtad meg a műholdképet. De honnan tudtad a kordinátákat?

BDK · http://ungparty.net/ 2007.08.11. 14:21:15

Az angol wikipédia megadja.

lagalil piréz szimpatizáns 2007.08.11. 16:56:46

Sokadik próbálkozásom ez, hogy megszólaljak, de ilyen színes oldalt az én öreg gépecskép pár percnél tovább nem bír el, és szétesik, mielőtt írhatnék, azaz inkább lefagy, elszáll, ilyesmi... :-((
Tul.képen ez az egyik oka annak, hogy magyarázkodásra szorulok. Én szerkesztem ugyanis a Száz Szép Képet, és a szerkesztés folyamán a saját elavult gépem méreteihez igazodom, ezért van pl. a 750-es képszélesség. A másik gondom az, hogy - legnagyobb bánatomra -, a szerzői jogok zavarossága miatt rendszerint csak gyengébb minőségű képeket merek felrakni.
Egyébként Csontváry nekem is egyik kedvencem, és nagy rácsodálkozásokra emlékszem abból az időből, mikor kiderült, hogy a Baalbeken mit "kell" látni. Pl. sokáig nem találtam az áldozati követ, amit Csontváry "odacsempészett" a Jupiter templom közelébe.
Visszatérve a Száz... képeire: ezt a sorozatot már mindenképen az eredetileg tervezett keretek között fejezem be, de igyekszem egy picivel többet beleadni minden képnél, mert idő közben nekem is bővülnek az eszközeim. Jöhet a kritika. :-)

BDK · http://ungparty.net/ 2007.08.11. 17:39:54

A sorozatot csak a legnagyobb elismerés illeti! Nem is méltányos hiányérzeteket megfogalmazni, ez csak az én kákán is csomót kereső mentalitásom miatt van. Fogadja gratulációimat - és nagyon köszönöm, hogy oldalamat meglátogatta. Szívesen látom máskor is, s örömmel fogadom, ha művészeti tárgyú posztjaimhoz hozzászól.

Egymás alá sorakoztatva ezen a linken találja őket:
bdk.blog.hu/tags/k%C3%A9pz%C5%91m%C5%B1v%C3%A9szet

lagalil 2007.08.12. 20:17:05

Az elismerést hálásan köszönöm. Mindig jól jön egy kis biztatás. :-) Pirulok viszont bambóságomért, mert az előző levelemet is köszönettel szerettem volna kezdeni, de örömömben, hogy végre nem fagytam le, elfelejtettem. A köszönet a SzSzkép népszerűsítéséért jár. :-) Határozottan érezhető a látogatottsági mutatón, amikor itt kapok egy kis "reklámot". :-)

BDK · http://ungparty.net/ 2007.08.12. 20:21:29

Igazán nem jár érte köszönet.
Melyik lesz a következő szép kép? Legutóbb átpörgettem a listát - már nem sok hiányzik a 100-ból.

lagalil · http://mek.oszk.hu/kiallitas/keptar/ 2007.08.13. 15:46:55

Paál László Reggele a következő. Már kész, de nem tudom, hogy mikor kerül fel. Már Szinyei Hóolvadása is sorakozik, aztán majd meglátom. Nemsokára elérem a százat, és még nincs benne női festő. :-((( Szeretném pedig...

BDK · http://ungparty.net/ 2007.08.13. 16:13:44

Akkor talán megvárom Korniss Tücsöklakodalmát :)

A festőnőket pedig lehetne akár az Ungváron született Ország Lilivel is kezdeni.

lagalil · http://mek.oszk.hu/kiallitas/keptar/ 2007.08.14. 17:47:18

Jó, akkor legyen Tücsöklakodalom. :-)) Már éppen ki akartam dobni a százból, annyira kevés anyagot találtam hozzá, de még kutakodom egy kicsit, hátha...
Közben elkezdtem Szobotka Imrét, lehet, hogy ő lesz a korábban megjelenő.
Ország Lilivel az a baj, hogy időben túl közel van, biztosan belekötne valaki a megjelenésébe. Másrészt alig van hozzá irodalom. :-(

lagalil · http://mek.oszk.hu/kiallitas/keptar/ 2007.09.29. 14:30:39

Elkészültem a Tücsöklakodalommal, de sajnos már le is csúszott a MEK kezdőlapjáról, olyan gyorsan kerültek fel a sorakozó irodalmi művek. Ennyit sikerült beleszuszakolnom a meglévő keretekbe. Remélem, nem túl rossz.
Más:
Nagy kíváncsisággal várom a Duna TV-ben való megjelenését (megjelenésedet, ha nem bánod :-), én vagyok az idősebb-jogán, meg egyébként is, az interneten nem jellemző a magázódás, azt hiszem). Már csak azért is, mert itt általában csak pillanatokig tudok megkapaszkodni, legnagyobb bánatomra, és nem tudok az oldalaidon kedvemre kalandozni.
De nem lesz ez így mindig... :-)

Szamosfalvi Albert · http://albertszamosfalvi.com 2008.06.07. 23:21:21

Csontvàri éhenhalt

BDK · http://ungparty.net/ 2009.03.12. 17:53:04

--------------- észrevétel 2009-ből a 2007-es poszthoz, El Lobo felvetésére is reagálva. Valóban nagy baj lehet Pécs kulturális értékeinek az internetes reprezentációjával, ha a kifejezésre - Csontváry: Baalbek - a Google ezt a posztot adja ki első találatnak. De a MEK sorozata is "alattam" szerepel. Pedig esküszöm, ezt az oldalt nem is keresőoptimalizáltam, egyedül az URLGURUról küldtem rá egy linket.
Számítástechnia. Megbízható használt notebook felújítása: webáruházból használt laptop vásárlás garanciával - Első kulcsszó: szerviz budapest.
süti beállítások módosítása