Tengereczki Pál vagy Bőrönd Ödön neve - a játékos verseknek és a méltán népszerű megzenésítéseknek köszönhetően - sejtésem szerint sokkal ismertebb, mint azé, aki megalkotta őket. Holott Tamkó Sirató Károlyban a magyar irodalom egyik legérdekesebb, legkülönlegesebb figuráját tisztelhetjük, élete alakulhatott volna úgy is, hogy ma a legnagyobb újítók, a művészet nagy forradalmárai közt kellene emlegetnünk, és hogy életműve megkerülhetetlen lenne, mint Kassáké. Ezzel szemben az irodalmi köztudat legfeljebb gyermekvers-íróként tartja számon, avantgard törekvéseiről csak keveset tud - esetleg semmit sem.
És olyan nagyon ezért nem is marasztalhatók el a szakmai mélységekig el nem jutó irodalombarátok: a nagy innovátor 1936-ban, Párizsban meghirdette ugyan a programját, de a megvalósításáig nem jutott el.
Tamkó Siratró a próféciáját be nem váltó próféta, a félreállt, visszavonult szellemi mozgalmár, a művészi irányzatot meghirdető, de az irányzat műveit végül is létre nem hozó művész. Dimenzionista manifesztuma megmaradt igehirdetésnek, az új művészet zseniális előérzetének, ám - talán betegsége, talán Magyarországra való hazatérése, talán a történelmi fordulatok miatt - alkotásokban már nem realizálódott. Az egydimenziós, lineáris versből a képiség második dimenziójába még átlépett, de a további kiterjedéseket már nem tudta meghódítani. És bár a modern művészet a sikból a térbe, és a háromdimenziós térből a negyedik idő-dimenzióba történő átjárást rég megvalósította, sőt, az általa kozmikusnak nevezett, a szemlélőt a mű részesévé, központi szerepbe emelő kísérletek sem számítanak ma már újnak - azaz Tamkó látomásos elvárásai voltaképp megvalósultak - de ezek más projektumok, más törekvések és művészek nevéhez fűződnek. A dimenzionizmus a csendes feledés ködfályla lengi körbe.
Vagy mégsem?
Részben Tamkó emlékének megidézésére, részben az általa indított, de megrekedt-elfelejtett avantgard célkitűzés, a dimenzionizmus felélesztésére, megújítására vállalkozik most az Artpool Művészetkutató Központ. Legalábbis erről tanúskodik felhívásuk, amelyet tegnap kaptam tőlük, s amelyet örömmel közreadok alább (előbb magam is elmerülve egy kis rögtönzött, egyestényi Tamkó-kutatásban).
Érdekes, olvasmányos linkeket keresgéltem Tamkó Siratóhoz, olyanokat, amelyek nem a közismert gyermekversehez vezetnek. Ízesen-színesen megírt életrajzát Hegedűs Gézánál találtam meg (a MEK-ben): A magyar irodalom arcképcsarnoka: Tamkó Sirató Károly. Az Artpool rendszerében ír a költőről roppant tanulságosan Szombathy Bálint: Elhunyt a dimenzionizmus prófátája. Adalékok Tamkó megértéséhez: jóga, betegség, egészség, vallomások, versek.
Avantgard képversei közül kettőt találtam:
Mottó: "A művészetek dimenzionista fejlődés-mozgását az "N+1" képlet fejezi ki, mely képlet művészeti vonatkozását a planizmus, a kétdimenziós irodalom elméletében fedeztük fel és általánosítottuk azután, hogy ezáltal korunk kaotikusnak látszó, rendszertelennek és megmagyarázhatatlannak tűnő művészet-jelenségeit egyetlenegy közös törvényre vezessük vissza - a legegyszerűbb módon.” (Tamkó Sirató Károly: Dimenzionista manifesztum, 1936 http://www.artpool.hu/TamkoSirato/manifeszt.html
Felkért szakértők: Szombathy Bálint és Tóth Gábor
(projekt-szervezö: Galántai György)
bemutató: Artpool P60, 2007. március 21.-30.
(Budapesti Tavaszi Fesztivál 2007)
---
Artpool Art Research Center
http://www.artpool.hu
1061 Budapest, Liszt Ferenc ter 10.
tel.: +36-1-2680114, fax: +36-1-3210833
Postal address: 1277 Budapest 23, Pf. 52
----------------
Bár már tizenöt évesen megjelent első verseskötete, 1922-től 1926-ig jogot tanult Budapesten. Az avantgárd irodalom hatása alá került, képverseket írt. 1924-től a szegedi Magyar Írás folyóirat körében dolgozott. 1928-ban jelent meg Papírember című kötete, melyben a tipográfia, a vizuális megjelenés hasonló súllyal bírt, mint a szó. 1930-ban Párizsba utazott, ahol elsősorban fotózásból élt. Kidolgozta a Dimenzionista manifesztumot, amelyben az irodalom és a képzőművészetek határait elmosó nézeteit fejtette ki. A kiáltványhoz több művész csatlakozott, többek között Arp, Kandinszkij, Moholy-Nagy és Picabia. Betegsége miatt hazatért, itthon elsősorban gyerekversei révén vált ismertté. Frissítés 2007. márciusában:
Budapesti Tavaszi Fesztivál
Március 21.
Artpool P60, 17:00
művészet magyarul (m+m=N+1)
Hommage à Charles Tamko Sirato
A kiállítás a Magyarországon maximum gyerekversíróként számontartott, de avantgárd művészeti újítóként nem nagyon ismert művészt kívánja megidézni, akinek 1936-ban meghirdetett Dimenzionista manifesztumát például Arp, Duchamp, Kandinszkij, Moholy-Nagy és Picabia is aláírta.
Tamkó Sirató Károly dimenzionista manifesztuma szerint a müvészetek dimenzionista fejlődés-mozgását az "N+1" képlet fejezi ki. A dimenzionizmus lényege: deduktív a múlt felé, induktív a jövő felé, élő a jelenben.
A "művészet magyarul" címet két dimenzionista megközelítés teszi érthetővé: Tekintsük múltnak, azaz "N"-nek először a "művészet" fogalmát, majd a "magyar" fogalmát, mindkét esetben a másik fogalom lesz a "+1", a jövő. Ebből következik, hogy a magyarok számára a „művészet” akkor dimenzionista, ha +magyar és a „magyar” akkor dimenzionista, ha +művészet. A várható eredmény amit keresünk - az „N+1” képletet aktualizáló „m+m” - az önazonos élő jelen.
A kiállítás-eseményen bemutatásra kerülnek Tamkó Sirató Károly dimenzionista művei és dokumentumai, Tóth Gábor dimenzionista költészete, továbbá magyar művészek későbbi és legújabb dimenzionista szellemű sík-, tér- és időbeli információi (a kiállítás alkalmából kiírt pályázatra beküldött művekből), valamint az Artpool gyűjteményeiből és archívumából.
- irodalmi könyv optimalizálás
- SEO 2019 ClO2 - Tiszta ivóvíz projekt: https://twinoxide.hu/klor-dioxid/