Pénzügyi válság, restrikció, recesszió, halljuk naponta. A krízis és hanyatlás ellenére a New York-i Sotheby's aukciósház árverésén kereken 60 millió dollárért kelt el Kazimir Malevics Szuprematista kompozíciója (Suprematist composition). Ez a legmagasabb összeg, amelyért valaha orosz festő munkája elkelt. Új tulajdonosáról semmit nem tudunk, de a kép eddigi sorsa, mint olvasom, nem mindennapi.
Az 19878-ban Kijevben született lengyel származású Kazimir Szeverinovics Malevics, a modern művészet meghatározó egyénisége 1916-ban festette szóban forgó képet. Saját tulajdonát azonban csak addig képezte, míg 1927-ben, nagyjából hetven másikkal együtt, ki nem vitte magával Berlinbe azzal a céllal, hogy európai kiállítás-körút során mutassa be, hol is tart az orosz avantgárd. Művei nagy feltűnést keltettek, a vernisszázs-sorozat azonban elakadt, mert a művész nem tudta rövid időre szóló vízumát meghosszabítani, vissza kellett térnie a Szovjetunióba. Munkáit német barátaira, elsősorban Hugo Häring építészre bízta. Arra számítottak, hogy Malevics nemsokára újra nyugatra utazhat és győzedelmes körutat tehet Európában. Azonban nem ez történt.
Malevics, mint a haladó művészek többsége, nem felelt meg a szovjet kultúrpolitika elvárásainak, tiltólistára került, kiállításokon nem szerepelhetett - és soha többé nem utazhatott külföldre. 1935-ös haláláig nélkülözésben és elfeledve élt Leningrádban.
Többé-kevésbé gazdátlannak minősülő képeit halála után mintegy húsz évvel a holland Stedelijk Museum szerezte meg. A legutóbbi időkig megtartották kiállítási anyagukban és a világ számos pontján bemutatták, népszerűsítették Malevics munkáit. Azonban a vasfüggöny megszűntével jelentkeztek Malevics örökösei. És mivel a művész soha el nem ajándékozta és el sem adta senkinek a képeit (csupán megőrzésre adta át), így a tulajdonjogokat maguknak követelték. Jogi számpontból az amszterdami múzeum illetéktelenül birtokolta a képeket, hiszen nem a jogos tulajdonostól szerezte be őket. Néhány évnyi ügyvédi levelezés után a felek, elkerülni kívánván az akár botránnyal is fenyegető bírósági folyamatot, megegyezésre jutottak. Ennek értelmében a festmények egy része a művész leszármazottaihaz került. Az ő kezüktől juthatott a Szuprematista kompozíció most a New York-i átverésre, hogy 60 millióért új gazdára találjon.
Más írásaim a témában: Képzőművészet