balla d. károly webnaplója nagy archívummal és nem túl szapora frissítésekkel | seo 2020: infra ClO2

>BDK FŐBLOG | | >Kicsoda Balla D. Károly? | | >Balla D. Károly ÉLETRAJZ | | >BDK KÖNYVEI | | >Egy piréz Kárpátalján | | >Balládium | | >Berniczky Éva | | TOVÁBBI FONTOS OLDALAIM > >
  

Balla D. Károly blogfő

  

Balla D. Károj: ÚJ BLOG elipszilon nélkül

  

Balla D. Károj első ly nélkül

  

BDK Balládium Blog

 

Balla D. Károly honlapjai

 

Mit kell tudni Kárpátaljáról?

 

Kik a pirézek, hol élnek? műhely

 

Kárpáty VIP PR cikkek

 

Első Google-helyre kerülés

 

weblap.org/google-helyezes-javitas/ X

 

Lapok színei a francia kártyában

 

PR-cikk beküldés: Seo tanácsadás

 

Linképítő Google-Seo

Google weblap optimalizálás, honlap seo

 

Optimalizált honlapok, SEO BP

 

Honlap seo optimalizálás


bdk blog archívum | BALLA D. KÁROLY WEBNAPLÓJA | + pr cikkek

Gramofon-eke

2009. december 02. - BDK

Egy pihent agyú svéd kortárs zeneszerző, bizonyos Olle Cornéere fejéből pattant ki az ötlet, hogy igen sajátos módon szólaltassa meg "a föld hangját". Fizikus partnerével olyan óriás tölcséres gramofont készített, amelynek hangszedő tűje egyben ekevas is, és szántás közben egyszerűen csak lejátssza a maga hasította barázdát. A Terrafon megszólaltatására egy templomi kórus koncertruhába öltözött tagjai tettek komoly erőfeszítést, láthatóan igen komolyan véve az effajta művészetet. Tapasztalhatták, olykor milyen nehéz húzni a zenét. Fotó, videó:

Harvest by Alunda Kyrkokör (2009) from Olle Corneer on Vimeo.


Olvasd el ezeket is: Mozart, a kortárs

A mesenevű szélorgona

Több zene

A bejegyzés trackback címe:

https://bdk.blog.hu/api/trackback/id/tr1001568947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.12.02. 21:00:40

Ez a gramofon eke egy zenei blöf. Csak fantázia kérdése az egész. Ha a művészt megkérdeznék, percekig tudna beszélni a műről. Egyszer John Cage csinált egy hasonló dolgot, amikor "kottára vetette" a 4' 33""-at. Amely teljes csöndre kényszerítette, mind a zongoristát, mind a hallgatóságot. A mű többtételes szinfónikus zenekarra átírt változatában pedig a csöndtételek közé köhögő, izgágáskodásra lehetőséget adó szüneteket iktatott be. Egy neten olvasható angol nyelvű interjújában, pedig hosszú perceken át elemzi a mű mondanivalóját.
És még valami. Az ekevonók közül az egyik vagy túl sok aquabitet ivott, vagy sűrgősen adni kell neki.

BDK · http://ungparty.net/ 2009.12.03. 08:40:05

Valamelyest más a felfogásunk ez ügyben. A modern művészeti projektek, performanszok, installációk és heppeningek teljes létjogosultságot nyertek, ma már épp úgí részei a művészetnek, mint egy klasszikus szimfónia. Cage műve pedig a maga módján a legzseniálisabb művészeti produktumok közé tartozik, jelentősége hasonló, mint a képzőművészetben Malevics Fekete négyzetéé.
Cage 4:33-ját egyébként egy előadásom keretében előadta a veszprémi Mendelssohn Kamarazenekar. Részletek itt:

bdk.blog.hu/2007/02/14/a_semmi_apoteozisa

Beszámoló az eseményről:

bdk.blog.hu/2007/02/27/blog_kozvetites_a_semmirol
(időrend alulról felfelé)

2009.12.03. 14:09:08

Megnéztem az előadásról készült anyagot. Köszönöm. Érdekes volt. Élőben fejtik ki ezek a dolgok hatásukat. Tömegélményként, kollektív tapasztalásként. Egy otthoni fotelből nem. Egyébként Cage az interjúban azt mondja, hogy a New York csúcsforgalmának zajához képest Mozart és Beethoven zenéje unalmas, hiszen az előbbi a folyamatos változást és megismételhetetlenséget, fejlősést, lüktetést jelképezi, az utóbbi pedig az állandóságot, ebben a logikai kontextusban unalmat jelent. Én nagyon szeretem a modern zenét Varésetől, Ligetin át Steve Reichig, ez egyben jelentheti a változatosságot is a zenei tapasztalásaim között (ide sorolnám a jazzt, főleg az improvizatív jazzt is), de szükségem van arra az állandóságra - biztonságra is, amit Mozart, vagy akár a Pink Floyd jelent. Szerintem nincs nagy különbség a véleményeink között.

BDK · http://ungparty.net/ 2009.12.03. 16:03:20

igen, közeledni látszünk, főleg, hogy a jazzt is behoztad.

egy kis zenei érdekesség: www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw

2009.12.04. 15:05:54

...svédből erős vagy! :) én csak Bergmanból...

spänot 2009.12.07. 10:42:24

Szóljon, aki ezt az ekekantátát (tudom, hogy nem kantáta) kibírja röhögés nélkül... (Csak tudnám minek kellett hozzá fizikus? Egy tálentumos ezermester fél kézzel abszolválja a prodzsektet -ha nem röstelli-)

"A modern művészeti projektek, performanszok, installációk és heppeningek teljes létjogosultságot nyertek..."
Károlyom! Ott, ahol már csak a forma és görcsös szereplésvágy maradt (tisztelet az elenyésző kivételnek). Neked Cage 4:33-a, vagy Malevics feketéje okozott valami katarzist? (Röviden kifejthetnéd, hogy hol van benne a zsenialitás. Ha ugyan ezt egy névtelen senki követi el, kiröhögik, így meg ájuldozik a nagyérdemű.)

BDK · http://ungparty.net/ 2009.12.07. 12:18:26

elég sokat foglalkoztam a művészileg megalkotott Semmivel, előadásokat tartottan és részben könyvet írtam róla-általa .
hhrf.org/ungbereg/konyv/szembesules/bemutat_i.htm - úgy hogy engedelmeddel itt néhány sorban ezt most nem fogom kifejteni. és meggyőzni sem akarlak - amennyire szabad a művészet, annyira szabad a választás is, hogy mit veszel belőle magadhoz. lehet az utóbbi száz év modern törekvéseit elutasítani, de abban kételkedned nincs miért, hogy az akár legextrémebb megnyilvánulások kevésbé lennének a művészet részei, mint a bejáratott formák (amelyek egyébkénr keletkezésükkor esetenként szintén forradalmian újak voltak). a művészet (egyik) lényege innovatív jellegében van, így aki leragad a már ismertnél és elveti az ismeretlen keresését, az magát fosztja meg valami nagyon fontostól. de ehhez természetesen megvan a joga.

spänot 2009.12.08. 13:27:11

@BDK piréz: Szó nincs az elmúlt 100 év és az extremitás elutasításáról. A fáradt, kiürült, kockázatot már nem vállaló, de már kanonizált művész tekintélyével való visszaélésről van szó. Ha egy ismeretlen muzsikus csinálta volna meg a 4:33-at, mindenki kiröhögné. Ahogy egy hang önmagában nem zene, úgy a teljes csönd sem az. Itt nem az a kérdés, hogy nekem mi tetszik, vagy mit utasítok el (attól Wagner és Puccini zsenik, hogy az előbbi a halálom, az utóbbival ki lehet kergetni a világból), hanem, hogy a művész mit enged meg magának. Attól, hogy a művészet szabad, még egy lapos geg nem művészet.
Ha megfigyeled, a perfomerek, heppeninggyártók többsége produkcióikkal szakmai felkészületlenségüket próbálják leplezni (tisztelet az elenyésző kivételnek).

spänot 2009.12.08. 13:29:39

@BDK piréz: Egyébként a katarzist illető kérdésemre nem válaszoltál... :P

spänot 2009.12.08. 13:39:03

@paphnutius: Én a nagyvárosi utcazajtól borzadok és egyhangúsága a falansztert idézve az őrületbe kergetne, de attól távol, egy csöndes tónál a vízbe ugró béka csobbanása zenei (ez utóbbi Faludy után szabadon)...

BDK · http://ungparty.net/ 2009.12.08. 13:45:16

Valószínűleg alkalmatlan vagyok valódi katarzis átélésére. Így hát hogy igazi katarzist kiváltson belőlem, arra Cage vagy Malevics Semmivel sem alkalmatlanabb, mint Mozart vagy Csontváry. Hogy mélyen megérintsenek, arra viszont talán az előbbiek talán még alkamasabbak is.
Számítástechnia. Megbízható használt notebook felújítása: webáruházból használt laptop vásárlás garanciával - Első kulcsszó: szerviz budapest.
süti beállítások módosítása